Opptakstallene ved sivilingeniørstudiene i data på NTNU viser et høyere jenteantall enn noen gang.
I alt 107 jenter har startet i første årskurs ved Linjen for datateknikk og Linjen for kommunikasjonsteknologi, dvs. en økning på 12 prosent. Ved Linjen for datateknikk alene er 64 jenter immatrikulert i første årskurs. Til sammenligning ble 51 jenter immatrikulert i 1999. Dette er en økning i antall jenter på 25,5 prosent. Den gode trenden etter opprettelsen av prosjektet Jenter og data i 1997 er dermed ytterligere forsterket.
"Jenter og data" har gitt resultater
Fra 1985 til 1996 sank jenteandelen ved daværende NTH fra 28 til 21
prosent. Jenteandelen ved datateknikkstudiet viste samme tendens.
Høsten 1996 var andelen jenter som begynte i 1. klasse nede i ca. 6%
(6 av 101 studenter). Dette bekymret NTNU.
Våren 1997 ble prosjektet Jenter og data startet opp, og en egen jentekvote på 30 ekstraplasser ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) ble vedtatt. En informasjons- og
rekrutteringskampanje ble satt i gang.
Allerede ved opptaket høsten 1997 viste prosjektets arbeid positive
resultater. Antall kvinnelige søkere økte. 38 prosent (50 av 130) av
studentene som startet i første klasse ved IDI var jenter, av disse kom
36 jenter inn på kvoten. I 1998 ble prosjektet utvidet til et nasjonalt
prosjekt der Norges fire universitet var koordinert. Suksessen fortsatte
ved opptaket høsten 1998. Jentekvoten ved IDI ble utvidet fra 30 til 45
jenter. Dette året var det flere kvinnelige søkere til Linjen for datateknikk
enn til noe annet teknologistudium ved NTNU (468 jenter). 69 av 230 studenter som startet i første data høsten 1998 var jenter, dvs.
34 prosent. Av disse kom 38 jenter inn på kvoten.
Jenteøkning også på andre studieretninger
Den gode jentetrenden ble opprettholdt i 1999 da 33 prosent av studentene i første årskurs ved linjen for datateknikk og den “nye” linjen for kommunikasjonsteknologi var jenter. De øvrige teknologiske linjene ved NTNU kan også vise til en økning i jenteandelen i perioden 1996 til 2000. I tillegg ser man en økning i jenteandelen ved de frie datastudiene på grunnfags-, mellomfags- og hovedfagsnivå. Det ser ut til at den ekstra synligheten og publisiteten rundt jenter, teknlologi og NTNU har gitt ringvirkninger.