LESERBREV Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
(15.12.09, 09:45)
I et leserbrev fra oktober skrev Jon Andreas Støvneng (IFY), Brynjulf Owren (IMF) og Jørn Amundsen (IDI) at de venter på at NTNU skal ta initiativ til å styrke bruken av IKT i undervisning. Det er positivt at initiativ etterspørres, fordi man ser store behov og muligheter. Med trådløst nett over hele NTNU og deler av sentrum i Trondheim ligger forholdene godt til rette, selv om det fortsatt er behov for videreutvikling av infrastruktur (stabilitet i systemene og standardisering av programvare).
Utfordringen til fagmiljøene er å lage gode pedagogiske planer for bruk av IKT i de ulike studieprogrammene og emnene der det er nødvendig. Her vil vi oppfordre miljøene til ikke å vente på NTNU, hvis man her mener NTNU-ledelsen. Undervisningsledelsen som er knyttet til fakultet, studieprogram og emner bør starte prosesser der man planlegger pedagogisk bruk av IKT. Studentenes totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse bør reflektere en slik prosess. Styret ble i desembermøtet orientert om at vi ønsker å lage pedagogiske planer for hvor vi vil være i 2013 når det gjelder bruk av IKT. Vi vil bare oppfordre studieprogrammene og de respektive institutter og emneansvarlige til å koordinere seg og starte arbeidet, ikke vente på noen.
Mange er allerede godt i gang med dette. Er det behov for overordnet koordinering utover hva fakultetene selv kan gjøre er de felles forvaltningsutvalgene gode diskusjonsarenaer. Utfordringene ligger i at ressursene må disponeres innen de rammer vi har eller kan skaffe eksternt. Norgesuniversitetet finansierer utvikling av IKT i undervisning.
Endring i ressursbruk vil kreve prioriteringer, enten det gjelder økonomiske eller personalmessige ressurser. I orienteringen til styret oppfordrer vi til at faglærere får økt lokal støtte til fagnær bruk av IKT. En endret organisering og bruk av lokale IT-ressurser samt kompetanseutvikling kan løse noe av utfordringene. Men dette må løses lokalt. Vi kan love at NTNUs ledelse vil holde fokus på denne saken framover, men det er undervisningsledelsen på studieprogram- og institutt-nivå som må gjøre jobben! Vi oppfordrer til bare å sette i gang!
Berit Kjeldstad
Prorektor, utdanning og læringskvalitet
Mads Nygård
Dekanus, sivilingeniørutdanningen. |