MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12.09, 09:45)

I et leserbrev fra oktober skrev Jon Andreas Støvneng (IFY), Brynjulf Owren (IMF) og Jørn Amundsen (IDI) at de venter på at NTNU skal ta initiativ til å styrke bruken av IKT i undervisning. Det er positivt at initiativ etterspørres, fordi man ser store behov og muligheter. Med trådløst nett over hele NTNU og deler av sentrum i Trondheim ligger forholdene godt til rette, selv om det fortsatt er behov for videreutvikling av infrastruktur (stabilitet i systemene og standardisering av programvare).

Utfordringen til fagmiljøene er å lage gode pedagogiske planer for bruk av IKT i de ulike studieprogrammene og emnene der det er nødvendig. Her vil vi oppfordre miljøene til ikke å vente på NTNU, hvis man her mener NTNU-ledelsen. Undervisningsledelsen som er knyttet til fakultet, studieprogram og emner bør starte prosesser der man planlegger pedagogisk bruk av IKT. Studentenes totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse bør reflektere en slik prosess. Styret ble i desembermøtet orientert om at vi ønsker å lage pedagogiske planer for hvor vi vil være i 2013 når det gjelder bruk av IKT. Vi vil bare oppfordre studieprogrammene og de respektive institutter og emneansvarlige til å koordinere seg og starte arbeidet, ikke vente på noen.

Mange er allerede godt i gang med dette. Er det behov for overordnet koordinering utover hva fakultetene selv kan gjøre er de felles forvaltningsutvalgene gode diskusjonsarenaer. Utfordringene ligger i at ressursene må disponeres innen de rammer vi har eller kan skaffe eksternt. Norgesuniversitetet finansierer utvikling av IKT i undervisning.

Endring i ressursbruk vil kreve prioriteringer, enten det gjelder økonomiske eller personalmessige ressurser. I orienteringen til styret oppfordrer vi til at faglærere får økt lokal støtte til fagnær bruk av IKT. En endret organisering og bruk av lokale IT-ressurser samt kompetanseutvikling kan løse noe av utfordringene. Men dette må løses lokalt. Vi kan love at NTNUs ledelse vil holde fokus på denne saken framover, men det er undervisningsledelsen på studieprogram- og institutt-nivå som må gjøre jobben! Vi oppfordrer til bare å sette i gang!

Berit Kjeldstad
Prorektor, utdanning og læringskvalitet

Mads Nygård
Dekanus, sivilingeniørutdanningen.

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv