MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNU-ere i kø for å prøvekjøre hybridbil (15.10.00)

toyota1.jpg
En testgruppe sendes av gårde i Toytoas nye hybridbil. Lydløst bærer det av gårde, dekksus er det eneste som høres.

Fredag fikk NTNUere som hadde lyst og anledning, prøvekjøre verdens første serieproduserte hybridbil, det vil si en bil som har både bensinmotor og elektrisk motor.

Det var Trond Andresen som organiserte seansen. Andresen har drevet SINTEFs el-bil prosjekt, og som ekspert på miljøvennlig transport fikk han særbehandling av byens Toyota-forhandler. Via Nettopp ble bilinteresserte NTNU-kolleger invitert til å ta del i opplevelsen og det var mange som var nysgjerrige på Toyotas nyvinning.

Bortsett fra reklame, er det ingen ting som skiller Toyota Prius fra en vanlig bil - utenpå. Forskjellen merkes når den kjører av gårde, bilen er nemlig helt lydløs! Elektromotoren er i bruk i forbindelse med start og stopp, det er først når det kreves ekstra motorkraft at bensinmotoren kalles til tjeneste. Fordi valg mellom de to motorene gjøres på den mest optimale måte, kan bensinforbruket for bykjøring reduseres til det halve.


Les mer om bilen på Toyotas egne sider.