MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Ertelystne elektrostudenter (3.11.00)

bjorkelangen.jpg
Bjørkelangen ble født i Chemnitz, Tyskland i 1924 og i dag feires lokets 76-årsdag. Espen Vidfladt (t.h.) er i besittelse av den imponerende tittelen oversjeflokomotivkontrollør i særklasse, mens Ane Sundnes (t.v.) er oversjefsfyrbøterassistent i særklasse. Sistnevnte har lite å gjøre, for dampkjelen på Bjørkelangen er ikke godkjent for fyring.

Maskinstudentenes lokomotiv Bjørkelangen feirer bursdag i dag (3. november). Samtidig med bursdagsselskapet kjører elektrostudentene med sitt elektriske lok for å markere at de har et kjørbart lokomotiv.

Plutselig hørte vi en kjent og kjær tut-tut lyd. Dette var da Thmashavnbanen? Vi kikket ut av vårt info-vindu og fikk se at det blå elektroloket, Sct. Ohmega, gikk i hektisk trafikk frem og tilbake på sin 12 meter lange skinnegang, mens det ble fløytet iherdig. Dette måtte vi se nærmere på.

Vi fant Einar Fredriksen fra Ohmegas lokomotivkomite bak spakene. Holder du loket i trim? spurte vi. - Nei, var svaret. – Bjørkelangen har bursdag og vi markerer at vårt lok kan kjøre. Ganske riktig, på den andre siden av plena var langbordet dekket og bursdagsfeiringen i full gang. Vi måtte bort til maskinstudentene og sjekke om de lot seg erte.

Her ble det kjørt opptak av damplokomotiv i drift, på så høy styrke at det overdøvet lyden fra fløyta til el-loket. Lok-gjengen i linjeforeningen Smørekoppen stengte ute den delen av verden som lå i elektrosfæren – på den andre siden av plena. Champagnen fikk flomme upåvirket av mobbe-tuting fra vest. – De kjører med navlestreng, var den lett foraktelige kommentar fra en maskinstudine.

Tekst og foto Arne Asphjell


Les mer om Bjørkelangen på Smørekoppens nettsider