UA17: Rørvik-modellen
(20.11.00)
I samarbeid med den videregående skolen i Rørvik har ILS blitt en motor i nord-trøndersk distriktsutbygging.
Av alle steder i Norge er det Ytre Namdal Videregående Skole (YNVS) i Rørvik som i samarbeid med Internet Learning Systems er blitt en av de ledende institusjoner i Norge på nettbasert læring.
Suksess.
Det såkalte Rørvik-prosjektet kom i gang etter en henvendelse fra skolens markedsansvarlige til Arvid Staupe som er NITOL-representant ved NTNU (NITOL: Noregsnettet med IT for Open Læring). Hensikten var å tilby et studium i IT-fag til ansatte ved Telenor Mobils avdeling i Rørvik.
Studiet ble en kjempesuksess, og flere andre kurs er kommet til. Frafallet er lavt, bare 4 av 350 har strøket til eksamen, og resultatene ligger over gjennomsnittet for vanlig undervisning.
Erfaringene har vært så positive at opplegget er videreført i en modell (Rørvik II) for voksenopplæring for hele Nord-Trøndelag fylke, som dekker en rekke allmennfag: norsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, engelsk og historie.
Et samarbeid mellom de seks nordiske fylkene skal lede fram til fagbrev i akvakultur.
Strategisk viktig.
Rørvik-modellen har blitt en del av næringsstrategien for Nord-Trøndelag fylke, og Ytre Namdal Vidergående har blitt en viktig del av distriktspolitikken i fylket. Skolen er et av de ledende miljø i Norge på nettbasert undervisning.
Det ambisiøse målet er nå å få til nærings- og regionalutvikling i eksisterende og nye bedrifter, som skal gi 100 nye arbeidsplasser i kunnskapsbasert virksomhet i løpet av 2-3 år.
Folkene i Rørvik er nå blitt så flinke til å bruke dette verktøyet at de kan konsentrere seg om den pedagogiske delen av oppgaven, som også i den nye tid er den viktigste jobben for læreren. Det er helt feil strategi å skulle utvikle pedagogene til databehandlere, presiserer Holme.
Næringslivet neste.
Fagerlia skole i Åfjord er en annen ivrig bruker av systemet, og i Ålesund drives opplæring til fagbrev med ILS-systemet. Stjørdal, Namsos, Grong, Alstadhaug og Frøya er andre steder metoden brukes i den videregående skolen. Over jul starter et omfattende opplegg ved en videregående skole i Gudbrandsdalen. En skole for handel og kontor skal også ta opplegget i bruk. Private bedrifter står på døra, og mer satsing mot næringslivet vil komme neste år.
Valfarting til Rørvik
Flere OECD-delegasjoner har vært på besøk i Rørvik for å studere det vellykkede opplegget. En representant fra Verdensbanken har også vært der, en kar fra Jamaica. Dette besøket fikk følger for lokalsamfunnet. Han tok båten fra Namsos ut til Rørvik, og ble så begeistret for båten at han kjøpte den for bruk i sitt eget hjemland før båten nådde Rørvik! Nå er "Namdalingen" på vei til nye oppdrag i det Karibiske hav.
|