MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UA17: Rørvik-modellen (20.11.00)

I samarbeid med den videregående skolen i Rørvik har ILS blitt en motor i nord-trøndersk distriktsutbygging.

Av alle steder i Norge er det Ytre Namdal Videregående Skole (YNVS) i Rørvik som i samarbeid med Internet Learning Systems er blitt en av de ledende institusjoner i Norge på nettbasert læring.

Suksess.
Det såkalte Rørvik-prosjektet kom i gang etter en henvendelse fra skolens markedsansvarlige til Arvid Staupe som er NITOL-representant ved NTNU (NITOL: Noregsnettet med IT for Open Læring). Hensikten var å tilby et studium i IT-fag til ansatte ved Telenor Mobils avdeling i Rørvik.
Studiet ble en kjempesuksess, og flere andre kurs er kommet til. Frafallet er lavt, bare 4 av 350 har strøket til eksamen, og resultatene ligger over gjennomsnittet for vanlig undervisning.
Erfaringene har vært så positive at opplegget er videreført i en modell (Rørvik II) for voksenopplæring for hele Nord-Trøndelag fylke, som dekker en rekke allmennfag: norsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, engelsk og historie.
Et samarbeid mellom de seks nordiske fylkene skal lede fram til fagbrev i akvakultur.

Strategisk viktig.
Rørvik-modellen har blitt en del av næringsstrategien for Nord-Trøndelag fylke, og Ytre Namdal Vidergående har blitt en viktig del av distriktspolitikken i fylket. Skolen er et av de ledende miljø i Norge på nettbasert undervisning.
Det ambisiøse målet er nå å få til nærings- og regionalutvikling i eksisterende og nye bedrifter, som skal gi 100 nye arbeidsplasser i kunnskapsbasert virksomhet i løpet av 2-3 år.
Folkene i Rørvik er nå blitt så flinke til å bruke dette verktøyet at de kan konsentrere seg om den pedagogiske delen av oppgaven, som også i den nye tid er den viktigste jobben for læreren. Det er helt feil strategi å skulle utvikle pedagogene til databehandlere, presiserer Holme.

Næringslivet neste.
Fagerlia skole i Åfjord er en annen ivrig bruker av systemet, og i Ålesund drives opplæring til fagbrev med ILS-systemet. Stjørdal, Namsos, Grong, Alstadhaug og Frøya er andre steder metoden brukes i den videregående skolen. Over jul starter et omfattende opplegg ved en videregående skole i Gudbrandsdalen. En skole for handel og kontor skal også ta opplegget i bruk. Private bedrifter står på døra, og mer satsing mot næringslivet vil komme neste år.

Valfarting til Rørvik
Flere OECD-delegasjoner har vært på besøk i Rørvik for å studere det vellykkede opplegget. En representant fra Verdensbanken har også vært der, en kar fra Jamaica. Dette besøket fikk følger for lokalsamfunnet. Han tok båten fra Namsos ut til Rørvik, og ble så begeistret for båten at han kjøpte den for bruk i sitt eget hjemland før båten nådde Rørvik! Nå er "Namdalingen" på vei til nye oppdrag i det Karibiske hav.