MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Lærer fransk foran skjermen (11.12.00)

Rundt 60 mennesker studerer nå fransk grunnfag på nettet. Tilbudet er et samarbeid mellom universitetene i Trondheim og Bergen.

- Vi var litt forbauset over at ikke flere var lærere, sier Lise Richter Lorentzen. Hun er leder ved Romansk institutt, og menneskene hun refererer til, er instituttets nye nettstudenter.
I høst åpnet nemlig et nytt fjernundervisningstilbud: fransk grunnfag på internettet. Tilbudet bærer navnet Iveren (Institut virtuel d’études romanes en Norvège) og er et samarbeid mellom de romanske instituttene i Trondheim og Bergen. Gjennom dette opplegget kan man ta grunnfagseksamen i løpet av to år. Nettadressen er http://www.iveren.com/.

Timeplan og progresjon
Nettstedet Iveren skal i prinsippet gi studentene de samme mulighetene som de ville hatt på en vanlig campus. Undervisningen skjer etter timeplan og med fastlagt progresjon. Det avvikles virtuelle seminarer, og legges opp til diskusjoner etter "chat"-prinsippet. Mangelen på direkte kontakt med en fransktalende lærer oppveies etter beste evne ved at relativt mye lyd er lagt inn i systemet.
Studentene skal kunne kommunisere med lærere og medstudenter både synkront og asynkront – og skal dessuten møtes fire ganger i løpet av studiet. Til disse samlingene er det også lagt eksamener. – Men om det nå viser seg å være veldig vanskelig for noen å komme til Trondheim eller Bergen for å ta eksamen, kan vi sikkert ordne noe, mener Lorentzen.

Motiverte studenter
Da de romanske instituttene annonserte tilbudet i sommer, regnet de med at dette først og fremst ville være av interesse for lærere, og konsentrerte seg derfor mest om skolebladene. 20-30 studenter var hva de regnet med å få. Så viste antall aktive seg å bli oppimot 60, og halvparten av disse er alt mulig annet enn lærere. – De er i alderen 30-60 år, har alle mulige slags yrker, bor over hele landet, og er veldig motiverte, sier Lise Lorentzen fornøyd.

Lisa Olstad