MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UA19: 5 vekttall i studiehåndbok (18.12.00)

NTNU oppfordrer studentene til å velge tverrfaglig når de skal sette sammen studiet. Men hvor lett er det i praksis?

Å finne fram i studiehåndbøkene er ikke bare enkelt, spesielt ikke for den som ønsker å satse tverrfaglig. Erling Paulsen hjelper sin medstudent Ragnhild Solvang med å forstå logikken i siv.ing.-studentenes studiehåndbok.

To av NTNUs studenter ga oss litt av av sin verdifulle eksamenstid for å vurdere studiehåndbøkene sammen med Universitetsavisa. Ragnhild Solvang studerer statsvitenskap mellomfag, mens Erling Paulsen er tredjeårsstudent ved Industriell økonomi og teknologiledelse.
- Klart det er viktig å kunne velge fag på tvers av fakultetsgrensene, sier Ragnhild, og Erling nikker: - Det er jo en unik mulighet til å skille seg ut fra de som satser tradisjonelt, og til å få en utdannelse direkte rettet mot den type jobb du vil ha.
Men så var det det å finne fram i studiehåndbøkene, da.

Ragnhilds tverrfaglige søk.
- Personalledelse er et fag jeg kan tenke meg å ta. Det passer godt sammen med fagene jeg har fra før, statsvitenskap og sosialøkonomi. Jeg vet det hører inn under Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, sier Ragnhild og slår opp i innholdsregisteret i studiehåndboka for sivilingeniørstudiene, finner sidetallet, og etter litt smiler hun fornøyd:
- Se her, her står det jo! Men… det står jo ikke noe om hva faget går ut på. Og ikke noe om jeg kan ta det uten å ha spesielle forkunnskaper. Det må jo stå her et sted?
Erling smiler lurt og lar henne bla fram og tilbake ei stund. Men så greier han ikke å dy seg.
- Du skjønner, skal du finne mer informasjon om studiet, må du vite noe som ikke står noe sted, nemlig at du skal kikke et lite stykke bak i boka. Her står kodene, og sis-koden er den du skal se etter.
- Her står det at man må ha fagene Organisasjon og miljø, og Bedriftsadministrasjon. Da kan jeg kanskje ikke ta Personalledelse, da? Problemet er at det er så vanskelig ut fra studiehåndboka å finne hvilke fag som både passer for meg og som jeg har forkunnskaper nok til å ta.

Erlings tverrfaglige søk.
På siv.ing.-studiet er det lagt opp slik at studentene i niende semester må ta et fag på 10 vekttall ikke-tekniske fag. Etter Ex. phil og det obligatoriske Teknologiledelse, har studentene 2,5 vekttall til disposisjon. Erling har tre studiehåndbøker han kan velge fra.
- Tre studiehåndbøker betyr at jeg må sette meg inn i tre ulike oppsett ut fra hvordan fakultetene har strukturert informasjonen. Dette virker som vanntette skott mellom fakultetene. Heldigvis har jeg, som Ragnhild, en idé om hvilke fag jeg er interessert i, sier Erling, og griper studiehåndboka for Det historisk-filosofiske fakultet. Ganske kjapt finner han tre mediefag; Medienes publikum, Visuell kommunikasjon og Mediesosiologi.
- Men hvilket av disse fagene som lar seg best kombinere med den utdannelsen jeg tar, det er det vanskelig å lese ut av beskrivelsene. Et annet problem er at fagene på Dragvoll gjerne er store fag med fem til ti vekttall. De har nesten ikke småfag, og det gjør det vanskelig for oss som kommer fra Gløshaugen.

Studieveilederne.
Ingen av dere har nevnt muligheten for å oppsøke studieveileder?
- Tar man kontakt med studieveilederne på Dragvoll, vet de lite om de fagene vi har på Gløshaugen, og dermed lite om hvilke fag som passer best til de man har fra før. Og kontakter man en studieveileder på Gløshaugen, kjenner ikke de fagene på Dragvoll godt nok til å anbefale hvilke vi skal velge, sier Erling.
Det blir heller til at man snakker med de studentene man kjenner fra andre fagmiljø. I løpet av studietida blir de fleste av oss kjent med studenter fra mange og ulike fag, sier Ragnhild, som tror at både studiehåndbok og studieveiledere er noe som blir lite brukt av studentene på Dragvoll. Erling nikker:
- Verken studieveilederne eller studiehåndbøkene står i stil med de mange vakre ordene om tverrfaglighet, som preger NTNUs festtaler.

Ønsker forslag.
- Det vi mangler, er en anbefaling av hvilke fag på andre fakulteter som lar seg best kombinere med de fagene vi ellers tar, sier Ragnhild.
- Hos oss har Gradsutvalget lagd en liste over fag de anbefaler når vi skal velge ikke-tekniske fag i niende semester, forteller Erling. - Men ønsker man å være tverrfaglig ut over de 2,5 vekttallene, er det lite hjelp i studiehåndbøkene, sier han oppgitt. Han mener internettet kan løse noen av de alt for store utfordringene studiehåndbøkene byr på.
- På internettet kan man lett lage hyperlinker direkte til de fagene som anbefales. Dermed blir terskelen lavere for å finne gode kombinasjonsfag, sier Erling. Han mener også at en søkemotor vil gjøre det lettere å finne fram i fagene.
- Men noe må også gjøres med bøkene. Det er viktig at de har samme oppbygging, mener Ragnhild.
- Selv om NTNU skilter med 2000 fag og emner, betyr det ikke nødvendigvis at universitetet er tverrfaglig. Skal NTNU framstå som troverdig på tverrfaglighet, er det å røske opp i studiehåndbøkene en jobb som bare må gjøres, sier Erling, og Ragnhild er enig:
- Slik bøkene er nå, passer de bare for dem som kjører et "safe" løp.

Tone Kvenild