UA19: Gamle rutiner lever videre
(18.12.00)
- Vi har nok ikke redigert studiehåndbøkene med tanke på tverrfaglighet, så jeg kan forstå studentenes innvendinger, kommenterer studiedirektør Jon Walstad.
Årsaken til at studiehåndbøkene har så forskjellig oppbygging, sier han skyldes at gamle rutiner i stor grad har fått leve videre etter at NTNU ble opprettet i 1996.
- Meningen med bøkene er dessuten at de skal gi en nøktern og faglig framstilling av de enkelte fag og emner NTNU tilbyr. De skal ikke være en kokebok for å sette sammen studier, det er faktisk ikke hensikten, sier Walstad. Han synes det er leit at han blir kjent med dette via Universitetsavisa, og ikke blitt gjort oppmerksom på problemet på et av de ukentlige møtene han har med studentrepresentantene.
Men er dette noe som må komme fra studentene? Burde ikke informasjonen i studiehåndbøkene inngå i en strategi fra ledelsen hvis de ønsker å tilrettelegge for tverrfaglighet?
- Jo, det er nok riktig.
Bruk veilederne!
Studentene sier de ikke bruker studieveiledere fordi de har et inntrykk av at veilederne kjenner lite til fag utenfor sitt eget fakultet.
- Jeg anbefaler likevel studentene å bruke studieveilederne når de leter etter fag fra andre fakulteter. Hvis studieveilederne ikke er godt nok skolerte i dette, føler jeg meg overbevist om at de vil sørge for at de får den kompetansen de trenger for å anbefale fag.
De to studentene vi har snakket med, foreslår å bruke nettet mer aktivt for å gi informasjon om fagene og mulige fagkombinasjoner.
- Studiehåndbøkene er et stivbeint medium. Tida er nok moden for å legge informasjon om studiene samordnet på nett. Da er det jo også mulig å legge ut tenkelige fagkombinasjoner via linker, sier Walstad, som håper dette kan være en realitet til høstsemesteret 2002.
Tone Kvenild
|