MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UA19: Ett er et søkart at forstaa… (18.12.00)

Atlanterhavslineren NTNU la for fem år siden ut på jomfrutur for å vinne universitetenes blå bånd. På broen hersker det til enhver tid stor visjonær aktivitet for å velge den optimale kurs. I denne omgang er strategien omkalfatring av fakultets- og instituttstruktur. Beslutningen utropes med brask og bram, og det slås full fart i maskintelegrafen. Men hva skjer i den andre ende av maskintelegrafen - på fyrdørken?
Der skuffer et korps av lojale, men etter hvert både fåtallige, aldrende og giktbrudne fyrbøtere i vei for å holde dampen oppe. Med selv med de beste anstrengelser greier de knapt å holde styrefart på skuta.
Kanskje ville det være en klok strategi å erkjenne at vi ikke vinner det blå bånd på denne turen; kanskje burde vi heller forsikre oss om at de passasjerene som vi allerede har tatt ombord, kommer trygt i havn etter en femårig utdannelse.
Kanskje burde det også være klokt om ledelsen på broen lot visjonene hvile, tok på kjeledress, tok leideren ned til fyrdørken, for der å bidra til å skuffe kull under kjelen.
Kanskje bør det også minnes om at den egentlige betydningen av ordet sjåfør ikke er den som holder i styret, men den som holder varmen under kjelen ved like.

Lars O. Svaasand