UA19: Ett er et søkart at forstaa…
(18.12.00)
Atlanterhavslineren NTNU la for fem år siden ut på jomfrutur for å vinne universitetenes blå bånd. På broen hersker det til enhver tid stor visjonær aktivitet for å velge den optimale kurs. I denne omgang er strategien omkalfatring av fakultets- og instituttstruktur. Beslutningen utropes med brask og bram, og det slås full fart i maskintelegrafen. Men hva skjer i den andre ende av maskintelegrafen - på fyrdørken?
Der skuffer et korps av lojale, men etter hvert både fåtallige, aldrende og giktbrudne fyrbøtere i vei for å holde dampen oppe. Med selv med de beste anstrengelser greier de knapt å holde styrefart på skuta.
Kanskje ville det være en klok strategi å erkjenne at vi ikke vinner det blå bånd på denne turen; kanskje burde vi heller forsikre oss om at de passasjerene som vi allerede har tatt ombord, kommer trygt i havn etter en femårig utdannelse.
Kanskje burde det også være klokt om ledelsen på broen lot visjonene hvile, tok på kjeledress, tok leideren ned til fyrdørken, for der å bidra til å skuffe kull under kjelen.
Kanskje bør det også minnes om at den egentlige betydningen av ordet sjåfør ikke er den som holder i styret, men den som holder varmen under kjelen ved like.
Lars O. Svaasand
|