MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Multimediabilen vil overta mer av sjåførens rolle (9.1.01)

getfile.jpg
Slik kan "cockpiten" i fremtidens Internett-tilkoblede, dataovervåkede bil se ut i følge kontorsjef Christiansen i Vegdirektoratet (klikk på bildet for å se en større versjon).

Kontorsjef Ivar Christiansen hos Vegdirektoratet skisserte på Kursdagene i går vår trafikale framtid. Mer informasjonsteknologi i bil og vegsystemer vil gjøre oss til mindre aktive sjåfører. Men vi må ikke fratas så mange av sjåføroppgavene at vi sovner bak rattet.

- Vi må ikke fjerne for mye av bilførerens ansvar. Vi må ikke gå for fort frem, sa Ivar Christiansen ved kontor for transportinformatikk i Vegdirektoratet. Samtidig ga han flere til dels skremmende eksempler på hvordan vår hverdag som trafikanter kan endre seg om vi tar i bruk de mulighetene informasjonsteknologien gir.

Begrepet transportinformatikk defineres slik: Tjenester og systemer basert på informasjonsteknologi i kjøretøy og infrastruktur for å forbedre sikkerhet, effektivitet, miljø og komfort. Informasjonsteknologien gir utvilsomt muligheter for bedre sikkerhet i trafikken, for eksempel ved at "intelligente biler" er i stand til å registrere hindere og aktivisere bremser. En annen mulighet er at bilene kobler seg til hverandre for effektiv kjøring på motorvei.

Bilen passer fartsgrensen
Det kan bli slik at det er bilen som sørger for at fartsgrensene overholdes. For eksempel ved at bilen ikke kan gå fortere enn 60 km/t når den registrerer at den befinner seg i 60-sone. At opplysninger om fartsgrenser, kjøreforhold og lignende kommuniseres fra vegsystemet til bilen må vi regne med kommer i overskuelig fremtid.

Vi liker dårligere at vi kan få et "storebror ser deg hvis du er slem"-samfunn. En ny generasjon fotobokser med digital video er allerede på vei inn, kunne Christiansen fortelle. Disse boksene har avanserte muligheter som politikerne av hensyn til personvernet må være med på å bestemme bruken av.

Nye brikker
Det nye posisjoneringssystemet Galileo vil bli tatt i bruk i trafikkovervåkning og styring. Trafikkstyring i byer vil vi få, og når en million norske biler nå skal utrustes med det mer universelle brikkesystemet AutoTRANS ligger det også til rette for at kjøringen prises etter de ressurser den legger beslag på.

Heldigvis advarer sjefen ved kontor for transportinformatikk mot å gå for fort frem. Kanskje får til og med vi som sjåfører være med på å bestemme hvor mye av våre tradisjonelle oppgaver bak rattet som skal overlates til informasjonsteknologien.

Tekst og foto: Arne Asphjell