MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Per Schjølberg får NIF-stipend for pedagogisk nybrottsarbeid (9.1.01)

getfile.jpg
Per Schjølberg er pedagogisk koordinator ved Fakultet for maskinteknikk og har gjort mye for å trekke inn industrien i undervisningen.

Under den formelle åpningen av Kursdagene i Samfundet mandag kveld, ble førsteamanuensis Per Schjølberg ved Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk tildelt NIF s stipend for pedagogisk nybrottsarbeid.

Per Schjølberg får stipendet på 25.000 kroner for å ha gjort et betydelig pedagogisk nybrottsarbeid i de to fagene SIO3005 Produksjons- og driftsteknikk (3. semester), og SIO 3050 Driftssikkerhet, vedlikeholdsstyring (7. semester).

Det er spesielt ved at han har skapt god kontakt mellom undervisningen ved NTNU og næringslivet at Schjølberg har utmerket seg. I produksjons- og driftsteknikk deles studentene i grupper som gjennomfører prosjektarbeid ved en rekke trønderske bedrifter. Studentene gjennomfører en analyse av bedriften etter et fast opplegg som bl.a. innebærer intervju av de ansatte. Prosjektarbeidet avsluttes ved at studentene gir en presentasjon av bedriften. Opplegget har fått svært positiv tilbakemelding både fra studentene og bedriftene.

I faget Driftssikkerhet og vedlikeholdsstyring arrangerer Schjølberg en vedlikeholdsdag - et endags seminar der representanter fra norsk industri gir faglige presentasjoner og forteller om sine erfaringer. Studentene får gjennom dette opplegget diskutere faglige problemstillinger med industriens folk, og det øker motivasjonen for faget.

Per Schjølberg er kjent som en inspirerende og god foreleser som er en ettertraktet veileder på prosjekt- og hovedoppgaver.