I dag (tirsdag) ble Innovasjonssenter Gløshaugen offisielt åpnet. Dermed har NTNU fått et veksthus for nye bedrifter, midt i det teknologiske smørøyet. På Kollegiemøtet i morgen (onsdag) vil NTNUs strategi for nyskaping bli vedtatt.
Disse to begivenhetene markerer at startskuddet er gått for en sterk satsing på bedriftsetableringer i universitetsmiljøet.
Markant satsing
– Det har skjedd mer på nyskapingsfronten siste halvannet år enn det har gjort de foregående 20, sier professor Sigmund Waagø, som har virket innen feltet siden syttitallet. Og mer vil nok skje framover. Åpningen av inkubatoren i Perleporten markerer en milepel i NTNUs satsing på nyskapingsvirksomhet. Universitetsledelsen gir dette området høy prioritet. Studenter og lærerkrefter oppmuntres til å engasjere seg i bedriftsetablering, og et støtteapparat for veiledning og finansiering er blitt tilgjengelig. Studenter kan utvikle sin bedriftsidé som en del av studiet. I strategidokumentet som Kollegiet får seg forelagt i dag heter det at "NTNU innen 2005 skal være et ledende universitet i Europa innenfor kunnskapsbasert nyskaping".
Med en fullt belagt inkubator får denne målsettingen en god start. 13 bedrifter er allerede på plass i fjerde og femte etasje i Perleporten, og det var en løftet, optimistisk stemning da de unge etablererne fikk besøk av kremen av universitets- og næringslivsledere i dag.
Ungdommelig pågangsmot
Henrik Tveit (22) i Polardesign går i 3. klasse på datateknikk, og firmaet som han og Stian Davidsen (3. kybernetikk) stiftet i 1998 går allerede med overskudd. – Når vi er ferdig med studiet skal vi også være ferdig med studielånet, sier Tveit optimistisk, som synes det er fruktbart å drive firma ved siden av studiet.
- Kunnskap er ferskvare og må brukes når den er der, sa ordfører Anne Kathrine Slungård i sin hilsen til de unge og fremadstormende. Ordføreren er svært begeistret for nyskapingsbølgen som skyller inn over Trondheim. Hun siterte Mark Twain, som sier at det viktigste kriteriet for suksess er uvitenhet og selvtillit. – Holdningen til å prøve seg, til å mislykkes, har vi dårlig miljø for i Norge, sa Slungård som viste til at det i USA er hele 40 prosent som etablerer egen virksomhet mens det bare er 2 prosent i Norge. Med etableringen av Innovasjonssenter Gløshaugen har vi fått et overføringssenter for ungdommelig pågangsmot og moden erfaring, mente Slungård.
Tekst og foto: Arne Asphjell