MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Høyt spill på Lade (28.1.01)

poker.jpg
Kristian Bendiksen (t.v.) var en av pokerspillerne på Lade fredag. Turneringsleder Magne Syrstad (t.h) hadde sørget for det praktiske opplegget rundt konkurransen.

Fredag ble det spilt poker alldeles åpenlyst i Unix-labben på Lade. Åtte studentlag testet ut hvem som hadde laget det beste pokerspilleprogrammet. Vinnerne stakk av med en pott på $1000.

Siste høst fikk studentene i fagene "Lisp-programmering" og "Kunstig intelligens" en felles øving som gikk ut på å lage det beste pokerspillende programmet i kodespråket Lisp. Grupper av studenter fra begge fag ble satt sammen for å omsette sine kunnskaper i praktisk programmering.

Krevende poker
Pokerspill ble valgt som tema fordi det blir for enkelt å basere et slikt program utelukkende på statistikk. Kunstig intelligens går ut på å lære omgivelsene å kjenne gjennom erfaring, og tilpasse programmet etter det. Et pokerprogram må underveis analysere sine medspillerprogram – finne ut om de bløffer ofte, spiller konservativt og lignende – og så tilpasse programmet etter medspillerprogrammenes "lynne".

Åtte program deltok, og det ble spilt flere innledende runder med forskjellig lagsammensetning for å kunne plukke ut de beste til en grand finale. Hvert program startet med 10 000 kroner, tre kort kunne byttes, og innsatsen måtte ligge mellom 100 og 600 kroner. Turneringsleder Magne Syrstad hadde laget instruktive grafiske utskrifter som viste hvordan kassabeholdningene hos de ulike program utviklet seg underveis, og i de fleste omganger ble det ganske fort klart hvem som tilhørte tapersjiktet.

$ 1000 i potten
De raskeste programmene gikk til finalen, og i mesterrunden ble det kjørt 13.000 spilleomganger i løpet av 15 minutter. Det ble program fire som vant konkurransen, laget av en gruppe på tre studenter hvorav to har tatt begge de aktuelle fagene. Førsteprisen var 1000 amerikanske dollar, stilt til disposisjon av den amerikanske Lisp-leverandøren Franz Inc.

Lisp er et programmeringsspråk som er utviklet spesielt for anvendelser innen kunstig intelligens. Det ble lansert allerede i 1958, og er det fjerde eldste programmeringsspråk i fortsatt bruk, etter Fortran (1954), Cobol (1957) og Algol (1958).

Tekst og foto: Arne Asphjell


Se resultatene av konkurransen på Lisp-fagets nettsider.