MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UA1/2001: Fire av ti studenter strøk i matematikk (30.1.01)

39 prosent av studentene strøk i Matematikk 1 høsten 2000. Kurset er felles for alle siv.ing.-linjene ved NTNU og må tas av alle studentene det første semesteret.

Av 1457 siv.ing.-studenter som tok det obligatoriske matematikk-kurset, strøk 573, eller nesten fire av ti studenter. Strykprosenten varierer sterkt fra institutt til institutt. Verst er situasjonen ved Institutt for geofag og petroleumsteknikk, hvor hele 76 prosent, eller 38 av 50 studenter, fikk strykkarakter. I motsatt ende finner vi Teknisk design, med en strykprosent på 13, eller to av 16 studenter.
Resultatet er markert dårligere enn tidligere. Strykprosenten på samme kurs var 22 i 1999 og 28 i 1998. - Det er selvsagt vanskelig å gi en enkel forklaring, sier instituttleder ved Institutt for matematiske fag, Kristian Seip til NTNUs nettavis InnsidaUt. Han mener variasjoner i eksamensoppgavene fra år til år er en mulighet: - På grunn av bruken av stadig mer avanserte kalkulatorer, har vi i år for første gang gitt eksamen hvor alle kalkulatortyper har vært tillatt. Det har ført til at oppgavetypene er blitt noe endret, og at oppgavene kan ha framstått som mer krevende enn tidligere år.
Seip forteller at man nå vil analysere både effekten av dette, og andre mulige årsaker. - Vi er i ferd med å utarbeide spørreskjemaer som vil bli delt ut til alle studenter for å kartlegge problemet. Vi vil deretter gjøre hva vi kan for å få skuta på rett kjøl igjen. Et konkret tiltak som vi har hatt god erfaring med tidligere, er ekstraundervisning til sommeren.

Medarbeiderne ved instituttet er nå opptatt av å yte omsorg til studentene og hjelpe dem til å holde motet oppe. Også på faglærernes hjemmesider er det oppmuntring å finne: "Å begynne å tenke på å avbryte studiet fordi du har strøket i et fag, har i hvert fall liten hensikt. Så opp med nebbet og stå på videre, så kan du snart legge dette bak deg", heter det på en av disse sidene.

Anne Katharine Dahl
anne.dahl@adm.ntnu.no