MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UA1/2001: Starten på en ny æra (30.1.01)

Innovasjonssenter Gløshaugen er åpnet, og Kollegiet skal i februar vedta NTNUs strategiplan for nyskaping.

Gode ideer sprer seg fort i Innovasjonssenter Gløshaugen: Det var bare minutter igjen til den offisielle åpningen av senteret, og i Perleporten stresset unge bedriftsetablerere med den siste finpuss før de ble invadert av universitetstopper, næringslivsledere og investorer. Henrik Tveit hos Polardesign (t.h.) satte opp en plastlomme med visittkort ved siden av navneskiltet på døra. Få minutter senere hadde Kjell Kristensen i firmaet rett over gangen, StudentBOOST, gjort akkurat det samme. Og så kom horden av nysgjerrige…

Ambisjonen er at NTNU skal være et ledende universitet i Europa innenfor kunnskapsbasert nyskaping. Gjennom utdanning, forskning og formidling vil NTNU stimulere til entreprenørskap blant studenter, ansatte og i samfunnet i sin alminnelighet, og derved bidra til at nasjonen øker sin verdiskaping, heter det i strategiplanen for økt nyskaping ved NTNU. Med åpningen av Innovasjonssenter Gløshaugen tirsdag denne uke gikk startskuddet for markert satsing på nyskaping og bedriftsetablering ved NTNU. Business på si har ikke vært helt stuerent for faglig personale, og studenter skulle helst konsentrere seg om studiene. Men det var før. Nå oppmuntres det til at professorene engasjerer seg i bedriftsetablering, og studenter oppfordres til å starte egen bedrift allerede mens de studerer.

Satser friskt.
Inkubatoren i Perleporten er fullbooket allerede ved åpningen. 13 bedrifter, som nesten alle er bemannet med studenter som fortsatt holder på med studiene, er på plass. En av disse bedriftene er Polardesign som de to tredjeklassestudentene Henrik Tveit og Stian Davidsen stiftet allerede i 1998. Bedriftsideen har endret seg litt over tid, men hovedvirksomheten i dag er utvikling av skreddersydde nettløsninger. Henrik Tveit synes studier med business på si' er en fin kombinasjon. Spesielt siden Polardesign allerede går med overskudd. - Når vi er ferdige med studiet, skal vi også være ferdige med studielånet, sier Tveit optimistisk.
Daglig leder i Small Turbine Partners, Åshild Rian, leverer sin diplomoppgave førstkommende mandag. Diplomoppgaven er samtidig forretningsideen, en plateturbin for mikrokraftverk. Dette firmaet er et eksempel på at samspillet mellom studenter og lærer resulterer i bedriftsetablering. Førsteamanuensis Ole Gunnar Dahlaug ved Termisk energi og vannkraft var den som var pådriver bak firmaetableringen, og som headhuntet sin diplomstudent til lederjobben.

En hovedoppgave.
- Det har skjedd mer på nyskapingsfronten de siste halvannet år enn det har gjort de siste 20, sier professor Sigmund Waagø, som har virket innen dette feltet siden syttitallet og har vært sentral i utformingen av NTNUs strategi for nyskaping.
På onsdag presenterte Waagø planen for Kollegiet. Her trakk Waagø fram University of Warwick i Storbritannia som eksempel. Dette universitetet definerer undervisning, forskning og kommersialisering av kunnskap som sine tre, likeverdige hovedoppgaver. - Det er ikke et motsetningsforhold mellom å satse på forskning og kommersialisering, presiserte Waagø. Tvert i mot er disse to områdene gjensidig utviklende og trekker hverandre opp.
- Kommersialisering av forskningsresultater skaper en aktivitet som gjør universitetet til et mer attraktivt sted å jobbe, hevder Waagø. Samspill med en pulserende verden tiltrekker seg flinke, ressurssterke personer. Sigmund Waagø ønsker ikke at kommersialisering skal være en arena som er forbeholdt teknologer, og håper at de samfunnsvitenskapelige deler av universitetet trekkes med.

Kollegiet bifaller.
Kollegiets medlemmer ga på onsdagens møte entydig positiv støtte til NTNUs strategi for nyskaping, men flere ønsket at planen spesifiserer kvantifiserbare mål for denne virksomheten. Derfor er det mindre sannsynlig at formuleringen om at NTNU skal være et ledende universitet i Europa innen nyskaping, blir stående i dokumentet som Kollegiet skal vedta på februarmøtet.

Tekst og foto: Arne Asphjell
arne.asphjell@adm.ntnu.no