MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UA1/2001: Debutant med brask og Brahms (30.1.01)

Musikkonservatoriet gjør seg klar til en historisk stor framføring med kor og orkester. Til den ene dirigentjobben har man like gjerne plassert en debutant.

Førsteamanuensen og cellisten Øyvind Gimse ved Musikkonservatoriet, som du ser smilende under en fiolinbue, forbereder seg til debuten som dirigent. Foto: Tore Hugubakken

Øyvind Gimse har i mange år vært en markant person i musikerlivet i Trondheim. Nå har førsteamanuensen for en kortere prosjektperiode lagt bort cellobuen til fordel for dirigentpinnen - uten egentlig å ha formell kompetanse i det å heve pinnen!
- Men jeg har erfaring fra musikalsk ledelse, forsikrer Gimse. Han beretter om musikalsk ansvarlighet for Trondheimssolistene, så vel som diverse ensembler på "Konsen". Gimse tror instruksjonserfaring, enkelte mindre dirigentoppdrag og et langt musikerliv veier opp manglende og formell dirigentutdanning. Likevel, dette er hans egentlig debut som dirigent.
- Med et så stort prosjekt som vi har nå, kan fallhøyden bli uvanlig stor! spøker en debutant uten tydelige nerver.

Musikalsk horisont.
Alle musikkstudentene ved Musikkonservatoriet, foruten jazz-studentene, har i to uker forberedt seg til en tredagers miniturné. Kirkegjengere i Orkdal, Steinkjer og Vår Frue Kirke skal få besøk av 110 musikere med kor, symfoniorkester, solister og dirigenter. Målet med dette samarbeidsprosjektet, som er det største noensinne på "Konsen", er blant annet å gi studentene en større musikalsk horisont. Pianisten som spiller sine ensomme etyder, skal få opplevelse av å være med i større arrangementer. Samtidig skal prosjektet være med på å bygge lagånd blant studentene. I prosjektet legges det dessuten vekt på egendugnad. Derfor har man like gjerne plassert musikklæreren til dirigentjobben.
- Det at jeg skal dirigere, skyldes både tilfeldigheter og litt egen innsats, sier Øyvind Gimse. Etter å ha fått nei på forespørselen fra to andre dirigenter utenfor Musikkonservatoriet, ble det et ønske om en dirigent fra egne rekker. Gimse ble spurt.
- Mitt langvarige "forhold" til Brahms 2. symfoni gjorde at jeg torde si ja, avslører cellisten, som alltid er lysten på nye oppgaver. Han har vært med på å spille inn plate med den tyske fiolinist-superstjernen Anne-Sophie Mutter og rangerer både innspilling, samspill og turné svært høyt på sin musikalske CV.

Hitliste-musikk.
På repertoaret for mini-turneen er det plukket fra den ypperste hitlista innen klassisk musikk. Kroningsmesse for kor, solister, orkester av Wolfgang Amadeus Mozart skal den andre dirigenten Bjørn Moe skal ta seg av. Mens Øyvind Gimse skal takle Johannes Brahms Symfoni nr. 2 i D-dur - et storslagent og intenst stykke datert 1877.
Hva er utfordringene for dirigent i forhold til nettopp dette stykket?
- Å vise både klarhet og kontrast mellom forskjellige motiver og temaer. Samtidig må de henge sammen i lange linjer, forklarer debutanten. Han ser også en oppgave i å balansere orkestret, slik at det ikke flyter i hverandre og blir en stor og smakløs suppe.

Tore Hugubakken
tore.hugubakken@adm.ntnu.no