UA1/2001: Hvilken navle loer mest?
(30.1.01)
Hvilke universiteter og høgskoler er best på nett? Vi fikk tre personer fra reklamebyrået New Deal i Oslo til å gjøre en uhildet vurdering av ulike læresteders nettsider.
|
Universitetene og høgskolene sine hjemmesider høster ikke mye skryt fra New Deals web-avdeling. Fra venstre designer Bjørg Danielsen, daglig leder Sture Edvardsen og web-utvikler Erlend Tiller. Foto: Tone Kvenild. |
Konklusjonen ble klar: Ingen av de norske universitetene og høgskolene kan ifølge panelet skilte med spesielt gode nettsteder.
- Vi skjønner at det handler om store og tunge institusjoner, men dette bør likevel ikke hindre klare valg og god kommunikasjon, sier Sture Edvardsen, daglig leder for New Deal Interactive.
Monopolistene.
- Felles for de nettstedene vi har sett på, er at det ser ut som om de har fått kastet på seg det som eksisterer av informasjon på lærestedet. Det er lite som minner om at noen har tenkt på de som skal besøke sidene, sier webdesigner Bjørg Danielsen.
Panelets Art Director er enig: - Det er faktisk mulig å si noe om seg selv uten å ha blikket rettet mot egen navle. Det spørsmålet alle bør stille seg når de skal ha egne sider på nettet, er hvorfor de skal på nett. Dette henger klart sammen med hvem man ønsker å snakke til, sier Erlend Tiller. Han mener det er umulig å komunisere klart til flere målgrupper samtidig, og at man enten må velge en målgruppe som skal prioriteres, eller på annen måte skille de ulike målgruppene fra hverandre.
- Norske læresteder oppfører seg som monopolister, det er som om de ikke forstår at det handler om å få studenter til sitt studiested, sier Edvardsen. Han mener at konkurransen fra studiesteder i utlandet vil bli mye sterkere i løpet av få år - og at søkertallene til norske studiesteder dermed vil synke betraktelig.
- Hvis norske læresteder ikke lærer seg å rette kommunikasjon mot målgrupper, vil de tape. Unge mennesker som søker på nettet for å finne sitt studiested, krever umiddelbar merverdi, sier Edvardsen.
Kampen om studenter.
For panelet handler det om å vite hva det er man skal "selge" - og hvilken reaksjon og handling man ønsker å utløse hos den som besøker nettsidene. Danielsen mener det bør starte med at lærestedene begynner å behandle studentene som kunder.
- I kampen om studentene handler det nemlig ikke om at "vi vil ha deg", men at "du kan velge oss". På den måten enkelte universiteter kommuniserer, kan det virke som om de ikke er interessert i å ha studenter i det hele tatt.
- Og det er faktisk ikke slik at lærestedet selger en utdanning, men heller hva du kan oppnå gjennom utdanningen. Det er veldig få av de lærestedene vi har sett på, som går dette hakket videre og forteller hvem og hva man kan bli hvis man tar den eller den utdannelsen, sier Tiller.
Feil organisert.
Edvardsen mener mye kunne vært rettet på hvis lærestedene hadde organisert avdelingene annerledes.
- Alle lærestedene ser ut til å ha plassert IT-avdelingene som en egen avdeling. En slik avdeling bør definitivt plasseres sammen med kommunikasjonsavdelingen. Slik får man blikket bort fra tradisjonell informasjonstankegang og mot en mer kommunikasjonsorientert tankegang.
Panelet mener også at fakulteter og institutter må komme mer på banen.
- Det er her kunnskapen skapes. Selve "konsernet", som for eksempel NTNU, skaper ingenting. Hver kunnskapsavdeling bør skape sin identitet slik at den kan fortelle hvem den er og hva den kan gjøre for deg, sier Edvardsen.
Tone Kvenild
tone.kvenild@adm.ntnu.no
|