UA1/2001: Indianere for et semester
(30.1.01)
Fjerdeklassingene på Gløshaugen skal bli eksperter i team. Da er det kanskje smart å begynne med litt lek?
|
Maskinstudentene Kjetil Sevenius og Gøran Johannessen bygger i høyden, for å bli eksperter i bredden. Foto: Tore Hugubakken |
Gruppeleder og førsteamanuensis Bjørn Sortland hviler armene bak ryggen og ser at 18 ivrige studenter har kastet seg over arbeidsoppgavene. Det er første dag med det nye obligatoriske emnet "Eksperter i Team", som alle studentene i fjerdeklasse på sivilingeniørstudiene skal ha. I dette kurset er hele fjerde årskull blandet og delt inn i 34 forskjellige grupper. I tråd med moderne retorikk kalles gruppene for "landsbyer", mens gruppelederne skal være "landsbyhøvdinger". Kurset varer til april.
Fysisk konsept.
- Denne gruppa skal illustrere et konsept for marin mineralutvinning fra store havdyp, forklarer høvding Sortland om sin stamme. Over store områder på dyphavslettene finnes det nemlig mineralforekomster med høy konsentrasjon av metaller som mangan, jern, nikkel, kobolt og kobber. Manganknoller kalles dette. Til nå har ikke disse blitt kommersielt utnyttet. Hvordan skal man eventuelt gjøre det? er dagens utfordring til studentene. Hvordan samle inn, hente opp og utvinne disse ressursene? Og hva er de havrettslige og økonomiske aspektene knyttet til dette?
Den teoretiske utfordringen er gitt, og nå er det fantasien som skal råde. De fleste av studentene starter med et hvitt ark med fargetusjer. Etter hvert kommer det fram ymse gjenstander som gjør at det kan bygges i høyden. Noen av studentene har funnet et sykkelsete som liksom skal forestille styrets hovedsete. Andre bruker sikkerhetsnål som eksempel på - ja, nettopp - sikkerhet. En gruppe blir ferdig etter fem minutter, mens en annen stadig vekk finner nye elementer som de plusser på.
Plattform av isopor.
Maskinstudenten Kjetil Sevenius har virkelig fått blod på tann. Han har funnet en isoporbit, som på en kreativ dag som denne ligner på en plattform. Han monterer og teiper fast. Deretter snur han den opp-ned, og resultatet blir plutselig en meterhøy plattform. En lavmælt jubel sprer seg på gruppa. Dette er mer gøy enn lego.
- Jeg har egentlig gledet meg til dette emnet. Det er jo slik vi kommer til å jobbe i næringslivet, sier Kjetil.
Høvding Bjørn Sortland valgte bevisst å legge gjennomføringen av første kursdag og ilddåpen til Idélaboratoriet til Næringslivets idéfond, Oasen. Et rom med lego og modelleire. Et rom hvor det er lov å leke. Senere vil det bli "seriøs" jobbing og et prosjektarbeid som skal munne ut i en rapport. Temaer som andre landsbyer har jobbet med, er blant annet " Hvordan få 10 prosent mer olje fra Gullfaksfeltet?" og "Bedre pasientjournaler i Helsetjenesten". Problemområdene i kurset er foreslått fra både næringslivet, offentlig forvaltning og organisasjoner som Bellona.
Varemerke?
- På sikt tror jeg nettopp dette kan bli et varemerke for NTNU, noe som kan vise universitetet utad, sier Christian Thaulow, som er leder i Eksperter i Team-utvalget ved NTNU. Han forklarer at det som ledd i arbeidet med den nye, fem-årige studieplanen ble foretatt en omfattende undersøkelse i næringslivet om framtidige behov. Der kom det klart fram at det å kunne samarbeide effektivt i team, er en viktig suksessfaktor. Dette burde integreres i utdanningen, mente næringslivet. I den nye studieplanen for sivilingeniørstudiet er dette gjort. Hver onsdag i hele dette semesteret skal vordende sivilingeniørene være indianere.
Tore Hugubakken
tore.hugubakken@adm.ntnu.no
|