To NTNU-studenter har frivillig latt seg låse inn i en kjeller, sammen med to studenter fra BI og to fra Norges handelshøgskole. De tre parene blir filmet døgnet rundt.
Slår du opp på nettadressen http://huset.tv2.no/kjelleren/, kan du følge Mona Cecilie Torp og Dag Øivind Liodden, begge 22 år gamle og studenter i industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU, fra minutt til minutt. Sammen med to andre "par" har de frivillig latt seg låse inne i ett av TV2 sine utallige "hus", der de har en uke på seg til å vise at de er best. Foran en mengde videokameraer.
Men det handler nok ikke om fyll, intriger og sex denne gangen. De får både gå på do og dusje i fred. Nettfilmen viser saklige, unge mennesker bøyd over dataskjermer og mobiltelefoner. Ingen "bad guys", alle er gode. De jobber for veldedige formål.
Antirasistisk
Om "Kjelleren" er et forsøk fra TV2 på å rette opp inntrykket etter nettsåpen "Huset", skal være usagt. Men her handler det i hvert fall om seriøse oppgaver og seriøse formål. De tre studentlagene skal i løpet av en uke planlegge, produsere, markedsføre og selge et produkt. Studentene velger selv hva de skal lage, og et eventuelt overskudd går til et veldedig formål. Det laget som får det største overskuddet, vinner premien, en tur til Barcelona.
BI-laget planlegger et show i Spikersuppa i Oslo, til støtte for Frelsesarmeen. NHH-studentene jobber med et prosjekt som heter Studenthjelpen. Og Mona Cecilie og Dag Øyvind fra NTNU vil gi overskuddet sitt til SOS Rasisme. De jobber med en mobiltjeneste der du kan kjøpe antirasistiske logoer. De har satt opp en SMS-portal, betalt av sponsorene. Straks en person bestiller en logo, har de tjent penger.
Den 3. mars skal oppdraget i Kjelleren være avsluttet. Da får vi se hvor stort overskuddet til de gode formålene blir. Poengmessig ligger NTNU-laget i skrivende øyeblikk langt foran de to andre, men poengene forandrer seg hele tida. Så den som vil være oppdatert, må klikke seg inn på "Kjelleren"s hjemmesider.
Av Lisa Olstad