I går (torsdag) åpnet siste skudd på Trondheims voksende stamme av veksthus for ferske bedrifter: "InnoVisionHouse" på Nedre Elvehavn. Dermed får også et nytt ord fotfeste i trøndersk businessjargong: Branding.
Ordet branding bør du bli fortrolig med først som sist, fordi det norske ordet som kommer nærmest er for langt, tungt og ikke helt dekkende. Merkevarebygging er uttrykket som dekker best, men ikke helt. Betydningen illustreres ved et eksempel; Kjeldsberg kaffe. Dette er en merkevare som gjennom lang og vedvarende markedsføring er blitt mer enn et kaffemerke i den store flommen av andre varemerker; Kjeldsberg Kaffe er en del av den trønderske kultur.
InnoVision
"Gammelpæng" fra den nesten 150 år gamle Kjeldsberg-tradisjonen skal nå være med på å etablere det som gründerne Ketil Thorvik og Trond Arne Undheim er sikre på skal bli et nytt "household name" i Trøndelag og resten av verden: InnoVision.
Trondheim InnoVision er det to år gamle firmaet til Torvik og Undheim som nå tar mål av seg til å skape en spennende "løfte i flokk"-mentalitet for andre firma i startfasen i InnoVisionHouse. Inkubatoren har fått en sentral og celeber plassering ved Solsiden på Nedre Elvehavn. Huset er i likhet med de andre bygningene i området utført i teglstein, og det er en fin atmosfære i de nyinnredede kontorene.
– Vi er bevisst på de gamle rammer som huset gir, sa Undheim under åpningen. – Den gamle rammen gir ryggrad til de nye bedriftene. Her skal det stimuleres til kreativitet og visuelle fantasier, fremholdt han.
Huser 11 bedrifter
InnoVisonHouse har mikset de 11 bedriftene som allerede har flyttet inn etter en spesiell resept. Internett, kommunikasjon, reklame er noen av stikkordene som karakteriserer virksomheten, men kunst, film, foto og produktdesign er også viktige ingredienser i firmafloraen. Denne spennende blandingen skal etterhvert presenteres for publikum i et verksted/labmiljø i bygningens første etasje.
I løpet av dette året skal InnoVisionHouse vokse til 2200 kvadratmeter og omfatte 30 firma. De entusiastiske gründerne arbeider nå med å få enda en tung aktør med på laget – verdens brand nr. 1, Coca-Cola.
Tekst og foto: Arne Asphjell