MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Nok et gründersenter åpnet (2.3.01)

autopilot.jpg
AUTOPILOT: Ole Petter Wullum kombinerer to spennende roller: Han har 50 prosent stilling som førsteamanuensis ved Institutt for produktdesign NTNU, og 50 prosent pluss, pluss av sin tid bruker han som daglig leder for Autopilot, en industridesign-gruppe som nå har flyttet inn i InnoVisionHouse. Her viser han en høyttaler støpt i magnesium. Wullum poengterer viktigheten av å ha en fot i begge leire: For firmadriften er det en stor fordel å ha kontakt med forskningsmiljøet på Gløshaugen, samtidig er den nære kontakten til kunder og det "virkelige liv" med på å gi god kvalitet til undervisningen han gir studentene. Denne dualismen tror han er viktig for firmaets levedyktighet. Autopilot består av to industridesignere, en sivilingeniør og en billedkunstner, og har mer enn nok oppdrag. Filosofien til Autodesign er å komme inn på et tidlig stadium og gjøre designoppdraget med basis i de brukerbehov som skal tilfredsstilles. De kan også selv avdekke behov og ideer til produkter som de presenterer for aktuelle oppdragsgivere. Blant annet har de ideer til nye matretter som de planlegger å henvende seg til næringsmiddelindustrien med.

I går (torsdag) åpnet siste skudd på Trondheims voksende stamme av veksthus for ferske bedrifter: "InnoVisionHouse" på Nedre Elvehavn. Dermed får også et nytt ord fotfeste i trøndersk businessjargong: Branding.

Ordet branding bør du bli fortrolig med først som sist, fordi det norske ordet som kommer nærmest er for langt, tungt og ikke helt dekkende. Merkevarebygging er uttrykket som dekker best, men ikke helt. Betydningen illustreres ved et eksempel; Kjeldsberg kaffe. Dette er en merkevare som gjennom lang og vedvarende markedsføring er blitt mer enn et kaffemerke i den store flommen av andre varemerker; Kjeldsberg Kaffe er en del av den trønderske kultur.

InnoVision
"Gammelpæng" fra den nesten 150 år gamle Kjeldsberg-tradisjonen skal nå være med på å etablere det som gründerne Ketil Thorvik og Trond Arne Undheim er sikre på skal bli et nytt "household name" i Trøndelag og resten av verden: InnoVision.

Trondheim InnoVision er det to år gamle firmaet til Torvik og Undheim som nå tar mål av seg til å skape en spennende "løfte i flokk"-mentalitet for andre firma i startfasen i InnoVisionHouse. Inkubatoren har fått en sentral og celeber plassering ved Solsiden på Nedre Elvehavn. Huset er i likhet med de andre bygningene i området utført i teglstein, og det er en fin atmosfære i de nyinnredede kontorene.

– Vi er bevisst på de gamle rammer som huset gir, sa Undheim under åpningen. – Den gamle rammen gir ryggrad til de nye bedriftene. Her skal det stimuleres til kreativitet og visuelle fantasier, fremholdt han.

Huser 11 bedrifter
InnoVisonHouse har mikset de 11 bedriftene som allerede har flyttet inn etter en spesiell resept. Internett, kommunikasjon, reklame er noen av stikkordene som karakteriserer virksomheten, men kunst, film, foto og produktdesign er også viktige ingredienser i firmafloraen. Denne spennende blandingen skal etterhvert presenteres for publikum i et verksted/labmiljø i bygningens første etasje.

I løpet av dette året skal InnoVisionHouse vokse til 2200 kvadratmeter og omfatte 30 firma. De entusiastiske gründerne arbeider nå med å få enda en tung aktør med på laget – verdens brand nr. 1, Coca-Cola.

Tekst og foto: Arne Asphjell