Torunn og Kristin fra Rissa får teste drikkevannet til læreren sin. Slike eksperiment kan kanskje bidra til at elever fra videregående skole fortsetter med kjemi?
For å sikre fremtidig rekruttering til kjemistudiene ved NTNU blir elever fra videregående skoler invitert til både å teste ut drikkevannet til læreren og annet slags vann ved Institutt for kjemi i Realfagbygget. Rundt 80 elever fra ulike skoler i Trøndelag skal få måle vannet i en elevøvelse på kjemilabben. Etterpå får de omvisning på instituttet.
Oppfølging av kursdag for realfaglærere
Instituttleder Knut Henning Schrøder forteller at elevbesøkene er et resultat av en kursdag for realfaglærere som ble arrangert i fjor høst. Da besøkte nemlig Rissa-lærer Jan Erik Kjær og flere av hans kolleger Gløshaugen for å få nye tips og impulser om kjemifaget. Mange av lærerne kommer nå tilbake med sine elever og har et mini-kurs i analytisk kjemi. Elevbesøk-prosjektet vil gå fram til påske.
- Det hadde jo vært hyggeligere med større søkning i høst, sier Schrøder. Fristen for å søke høyere utdanning er 15. april. Økt rekruttering til kjemifaget er viktig generelt for samfunnet og spesielt for miljødebatten, mener Schrøder.
Læreren drikker godt
Torunn Aasen og Kristin Stokke er de eneste elevene fra Rissa videregående skole som i år har valgt 3KJ på timeplanen. De foretar en tungmetall-analyse av vannet som læreren deres har med fra sin egen spring, og finner ut at læreren drikker godt vann med lave sink- og kobberverdier. Lærer Jan Erik Kjær har selv matematikk og kjemi fra Rosenborg og AVH og synes det er verdt å ta en tur til Trondheim. Elevene synes det er artig å se et litt større laboratorium og litt bedre utstyr enn det de selv er vant til. Men om de blir kjemikerstudenter til høsten, gjenstår å se. Torunn har mest lyst på et tannlegestudium, mens Kristin ennå ikke har bestemt seg.
Tekst og foto: Tore Hugubakken