MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Vil kapre unge kjemikere (12.3.01)

kjemikere.jpg
Kristin Stokke (til venstre) og Torunn Aasen fra Rissa videregående skole synes det er moro å prøve alt det flotte utstyret, men er usikre på om de kommer tilbake til NTNUs kjemilaboratorium som studenter i høst.

Torunn og Kristin fra Rissa får teste drikkevannet til læreren sin. Slike eksperiment kan kanskje bidra til at elever fra videregående skole fortsetter med kjemi?

For å sikre fremtidig rekruttering til kjemistudiene ved NTNU blir elever fra videregående skoler invitert til både å teste ut drikkevannet til læreren og annet slags vann ved Institutt for kjemi i Realfagbygget. Rundt 80 elever fra ulike skoler i Trøndelag skal få måle vannet i en elevøvelse på kjemilabben. Etterpå får de omvisning på instituttet.

Oppfølging av kursdag for realfaglærere
Instituttleder Knut Henning Schrøder forteller at elevbesøkene er et resultat av en kursdag for realfaglærere som ble arrangert i fjor høst. Da besøkte nemlig Rissa-lærer Jan Erik Kjær og flere av hans kolleger Gløshaugen for å få nye tips og impulser om kjemifaget. Mange av lærerne kommer nå tilbake med sine elever og har et mini-kurs i analytisk kjemi. Elevbesøk-prosjektet vil gå fram til påske.

- Det hadde jo vært hyggeligere med større søkning i høst, sier Schrøder. Fristen for å søke høyere utdanning er 15. april. Økt rekruttering til kjemifaget er viktig generelt for samfunnet og spesielt for miljødebatten, mener Schrøder.

Læreren drikker godt
Torunn Aasen og Kristin Stokke er de eneste elevene fra Rissa videregående skole som i år har valgt 3KJ på timeplanen. De foretar en tungmetall-analyse av vannet som læreren deres har med fra sin egen spring, og finner ut at læreren drikker godt vann med lave sink- og kobberverdier. Lærer Jan Erik Kjær har selv matematikk og kjemi fra Rosenborg og AVH og synes det er verdt å ta en tur til Trondheim. Elevene synes det er artig å se et litt større laboratorium og litt bedre utstyr enn det de selv er vant til. Men om de blir kjemikerstudenter til høsten, gjenstår å se. Torunn har mest lyst på et tannlegestudium, mens Kristin ennå ikke har bestemt seg.

Tekst og foto: Tore Hugubakken