Prosjektet "Eksperter i team" er rangert som NTNUs fremste kandidat til en nasjonal pris for utdanningskvalitet, som skal deles ut av statsråd Trond Giske i vår.
Prisen er på hele 1 million kroner. Den ble opprettet i høst og skal i år deles ut for første gang. Det er Norgesnettrådet som står bak "Utdanningskvalitetsprisen" og hensikten er å fremme kvalitet innen høyere utdanning. Alle høyere utdanningsinstitusjoner er utfordret til å foreslå inntil tre prosjekter, i prioritert rekkefølge. Prisutdelingen vil foregå på en konferanse i Trondheim 10. mai.
Delt andreplass fra NTNU
De to andre prosjektene fra NTNU som skal delta i konkurransen blir Problembasert læring i samarbeid med næringsliv og Medisinerstudiet ved NTNU 1993 - 2000. Disse to er rangert på delt andreplass fra den interne NTNU-komiteen som har vurdert prosjektene. Komiteen bestod av prorektor Kathrine Skretting, nestleder ved program for lærerutdanning, Peter van Marion og Studenttingets nestleder Anne Sofie Ravndal Risnes.
Kriteriene
Komiteen understreker at mange forslag var av høy kvalitet, og at det ikke var lett å avgjøre hvilke som skal representere NTNU. Komitéen forholdt seg til utlysningens krav og prioriterte prosjekter som er reelt nyskapende, samt prosjekter som finner sted i samarbeid mellom studenter og det faglige personalet, både i planleggings-, gjennomførings- og oppfølgingsfasen. Videre lot komitéen ekstern involvering telle positivt, og så positivt på studieforbedringsaktivitet som finner sted i samarbeid med den bransjen det utdannes for, eller med andre samfunnsmessige instanser. Det var også et kriterium for komitéen at prosjektene var av en slik størrelse at mange studenter og lærere er involvert. NTNU skulle være representert med studiekvalitetsprosjektet av betydning for hele utdanningers profil og totalitet.
Åtte forslag
Komiteen måtte velge blant åtte forslag som ble fremmet etter en intern utlysning ved NTNU:
1. Fakultet for Kjemi og biologi, Zoologisk og Botanisk institutt: nye biologi-emner.
2. Det historisk-filosofiske fakultetet, Engelsk institutt, prosjektet A New Design for the Introductory Course in English Language.
3. Fakultet for elektroteknikk og telekommunikasjon: et forslag med basis i den strategiske planen for økt undervisningskvalitet på Institutt for teknisk kybernetikk, hvor man har gode erfaringer med tiltakene kollegaveiledning, spisset fagevaluering og styrebehandling av fagevaluering.
4. Fakultet for maskinteknikk, Institutt for maskinkonstruksjon og materialteknikk: Innføringsmodulene Produktutvikling 1 og 2, samt SMASH - Materialteknologisk læringsmiljø for et nytt årtusen.
5. Universitetsbiblioteket - et utviklingsprosjekt for å realisere en "chat-tjeneste", direkte kontakt mellom bibliotekar og bruker.
6. Fakultet for bygg- og miljøteknikk: Problembasert læring i samspill med næringsliv.
7. Gradsutvalget for sivilingeniørutdanningen: Eksperter i team - et nytt tverrfaglig prosjekt i sivilingeniørutdanningen.
8. Det medisinske fakultet: medisinstudiet ved NTNU 1993 - 2000.
Les mer om Norgesnettrådet.