Søknadsskjemaet til "Senter for fremragende forskning" (SFF) har skapt hodebry hos mange universitetsansatte. Forskningsrådet lover imidertid bot og bedring.
Utfyllingen av Forskningsrådets skjema for søknader til Senter for fremragende forskning (SFF) har skapt hodebry. Det er særlig ved utfylling av rubrikken ”Finance plan” at det dukker opp en del spørsmål. Spesialrådgiver Viggo Mohr i Forskningsrådet opplyser at det kommer opp en veiledning om dette punktet på SFFs heimeside tirsdag 27.3.
Mohr opplyser også at når det gjelder oppføring av "administrativ ansvarlig" er det naturlig å legge ansvaret til fakultetet, mens tverrfaglige prosjekt bør knyttes til universitetsdirektøren.
Fristen for innlevering av en foreløpig papirutgave av søknaden (til rektors kontor) er 30. mars kl 1200. Den endelige papirutgaven skal leveres samme sted innen kl 1500, tirsdag 3. april.
SFF-ordningen skal stimulere norske forskningsmiljøer til å etablere sentre viet langsiktig, grunnleggende forskning på høyt internasjonalt nivå. Ordningen har som mål å heve kvaliteten på norsk forskning.