Som opphavsmann til tonefølget i blant annet "Dynastiet", "Charlies Angels" og "Streets of San Fransisco" skulle nordmenn flest ha lånt øre til musikk signert filmkomponisten Jack Smalley. Sist uke foreleste han ved Musikkonservatoriet.
En norsk TV-stue anno en onsdagskveld tidlig 80-tall. Med grasiøse bevegelser smyger Krystle Carrington seg ned en luksuriøs trapp i en meget romslig herskapsbolig i Denver, Colorado. Vinduet på en limousin rulles langsomt ned, og ut titter en nystriglet Blake Carrington. I neste scene møter vi en sigardampende Cecil Colby. Stemningen er satt. Det er høytidsstund i det samlede TV-Norge.
Trives i skyggen
Både bestemor og lillebror kunne nynne Dynastiet-strofen. Alle var på fornavn med Linda "Krystle" Evans og John "Blake" Carrington. Også produsent Spelling var en kjent figur. Men få assosierer navnet Jack Smalley med den populære såpeserien.
– Filmkomponister trives utmerket i skyggen av skuespillerne. Og personlig foretrekker jeg helst å undervise, sier en alt annet enn fetert Jack Smalley. Sittende ved pianoet i Kammersalen på Musikkonservatoriet forbereder han nok et møte med det han oppfatter som -– sammenlignet med hjemlige forhold – særlig interesserte studenter. Med steinvaska jeans, oppbretta skjorteermer og en tvers gjennom jovial framtoning framstår han som antitesen til det journalisten forbandt med en av Hollywoods desiderte musikknestorer.
Fant tonen
Musikkonservatoriets fordypningsperiode med temaet "musikalske kontraster fra 1900-1950" var den faglige knaggen som sørget for at den velrenommerte 75-åringen havnet i Trondheim på sitt første Norgesbesøk. For ikke bare har Jack Smalley gjennom flere tiår tonesatt og orkestrert et utall kjente tv-serier og spillefilmer, han har også et professorat i musikk og underviser ved University of Southern California og Mancini Institue.
Og det ble straks tydelig at tonekunstneren også evnet å spille på pedagogiske strenger. Studentene lot seg henføre av en sjeldent engasjert foreleser, det være seg om temaet var kreativ anvendelse av 12-toneteknikken, eller en oversikt over viktige strømninger i amerikansk musikk i perioden 1900-1950.
Suksess
Fornøyd var også amanuensis Odd Johan Overøye ved Musikkonservatoriet. Som initiativtaker for å lokke Hollywood-komponisten til Norge og Trondheim, kunne han konstatere at responsen var akkurat like positiv som han hadde håpet.
– Jeg har flere ganger lekt med tanken på å få Jack til Trondheim, men det var først i år vi lyktes, opplyser en smilende Overøye, som gjennom flere studieopphold i California er blitt en personlig venn av Smalley.
Det var midler fra Musikkonservatoriets pott til gjesteforelesere, samt bidrag fra Musikkvitenskapelig institutt og Kunst- og medievitenskapelig institutt på Dragvoll, som gjorde det mulig å få den joviale celebriteten til Trondheim og NTNU.
Tekst og foto: Trond Oldertrøen