MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Full fart med Schanche (8.4.01)

schanche2.jpg
MOTORER OG MOTIVASJON var stikkordene for Martin Schanches gjesteforelesning ved Institutt for maskinkonstruksjon og materialteknikk, som foregikk både i auditoriet og i labben.

schanche1.jpg

Bilkonstruksjon og motivasjon stod på timeplanen da en sedvanlig kjeftsterk Martin Schanche entret VTL-auditoriet i Perleporten på Gløshaugen fredag.

- Presisjon er helt avgjøranes. Deler kan ikke driv og flyg som et kjærringskræv.

Bygger bilene selv Milevis fra Lyngåsbanen og en Jon Herwig Carlsen med høyt turtall, framstod nestoren blant norske kubikk-kjemper nøyaktig like folkelig og engasjerende som en kunne forvente, da han fredag delte sine erfaringer fra en årrekke som bilkonstruktør med studentene i åttende semester i prosjektfaget "Produktutvikling og materialteknikk".

Motorer var selvsagt tema da verdens mest kjente Tanaværing for et par-tre timer parkerte utenfor VTL-auditoriet. Mer eksakt var det erfaringer fra en årrekke som bilkonstruktør, rallylegenden skulle dele med en lydhør forsamling. For mannen med seks EM-titler i rallycross kan mer enn å slite ut blodtrimmede løpsbiler; Han bygger dem også. Med utgangspunkt i standard personbiler og i samarbeid med bilfabrikken bygger han om doningene til konkurransebiler.

Inspirerende
- Pensum alene er bare vas. Vær nysgjerrige og sug til dere alt dere kan finne av opplysninger. En tydelig engasjert Martin Schanche la ikke skjul på hva han mente var den beste måten å bli en dyktig mekaniker og konstruktør.

Med realskole og to år på teknisk fagskole som eneste formelle utdanning, er han overbevist om at nysgjerrighet og engasjement er de viktigste redskapene for en hver som jobber med mekaniske innretninger.

- Jeg er født nysgjerrig, og det er denne egenskapen som har vært drivkraften for meg og min kunnskap om motorer, opplyste rallynestoren.

"Søk perfeksjon"
Heller ikke engasjementet skulle det være noe å utsette på.
- En uke med intense studier blir det fort, hvis jeg får en god ide. Da hjelper det ikke hvor mye kjerringa maser; Jeg og katta blir sittende oppe, avslørte en energisk Schancke, som i tillegg til sin sedvanlige sleivkjeft også framstod som betydelig mer reflektert enn han som regel ellers gjør i mediene.

- Søk perfeksjonen i det dere gjør; som regel er det kun en åtte - ti prosent mer innsats som skiller godt arbeid fra dårlig. Og har dere ytt maksimalt - uansett resultat - skal dere være stolte, fastslo rallykongen.

Tekst og foto: Trond Oldertrøen