MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Bilfabrikk ved NTNU (19.4.01)

getfile.jpg
Under ”sykkelprofessor" Hans Petter Hildres veiledning har vel 150 førsteårsstudenter på studieprogrammet Produktutvikling og produksjon utviklet 13 ulike sykkelkreasjoner som torsdag den 19.4. kl. 15.00 blir satt på prøve ved Perleporten.

getfile1.jpg
City Jet heter denne konstruksjonen som her er under oppbygging i lab’en hos maskinstudentene.

Nei, det er ingen aprilspøk. Men tittelen tar i sterkere enn det er dekning for. "NUTS" er navnet på maskinprofessor Hans Petter Hildres nye laboratorium som skal utvikle lettmetalldeler for bilindustrien.

Professor Hans Petter Hildre ved Fakultet for maskinteknikk kaller spøkefullt prosjektet sitt for "Bilfabrikk ved NTNU". Prosjektet er en del av et større forskningsprogram på lettmetall som blant annet Hydro, Forskningsrådet og SINTEF står bak. Programmet er inndelt i fem temaområder, og et av disse er design og produksjon.

Hildre fikk i fjor høst SINTEFs pedagogiske pris for sitt arbeid med faget "Produktutvikling og produksjon", som gjennom det konkrete prosjektet "Sykkelkonstruksjon" knytter sammen teori og praksis på en god måte og lar førsteårsstudentene på maskin aktivt bruke sin kreativitet og skapertrang. Ved å bruke diverse sykkeldeler setter studentene etter eget hode sammen en sykkel som blir testet på ulike vis. En konkurranse mellom sykkelkreasjonene inngår også, og for vårens kurs vil den store sykkelfinalen gå av stabelen mellom Gamle Kjemi og Hovedbygningen torsdag 19.4 kl. 15.00.

Å få inn litt praksis tidlig i studiet har vist seg å være gunstig for studentenes studiemotivasjon. Erfaringene med sykkelprosjektet har vært så positive at Hildre nå viderefører opplegget i høyere årskurs, men da med bil som stikkord.

"NUTS" er navnet på dette nye prosjektet. Navnet spiller på begge betydningene av ordet "nuts" på engelsk; "mutter" og "sprø i hodet". I NUTS-laboratoriet skal det gjøres forskning og utvikling på bildeler av lettmetall. Både Hydro og Raufoss leverer som kjent lettmetalldeler til bilindustrien, og Hildre tar sikte på å bygge opp et kompetansesenter i samarbeid med denne industrien. Det internasjonale kontaktnettet innen dette området er i ferd med å bygges ut. Hildre nevner som eksempel Chalmers i Gøteborg, universitetene i Stuttgart, Tyskland og Cranfield i England.

Hildre har også fått løfte om å få prøve seg på dagens norske bilproduksjon; el-bilen Think City fra Fords fabrikk i Aurskog.

Den populære forelesningen om bilteknologi med Martin Scanche før påske var et ledd i oppkjøringen til NUTS. - Vi regner med å ha en god del aktivitet på dette allerede til høsten, sier professor Hildre, som legger til at en av ambisjonene med prosjektet er kunnskapsoverføring fra bilindustrien til annen industri.

Tekst og foto: Arne Asphjell