MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNU på bilutstilling (21.5.01)

getfile.jpg
Erik Friden fra Norsk Sportsvognklubb var en av organisatorene bak bilutstillingen ved KBS, og primus motor for å få aluminiumsramma fra NTNU med på utstillingen. Den limte aluminiumsramma i forgrunnen er den samme som sitter i Lotus Elite sportsbilen i bakgrunnen. Den veier 750 kilo, har 1.8 liters motor med 120 hestekrefter, og koster 360.000 kroner. Eieren Per Klevlien bruker sin røde Lotus som helårsbil.

Søndag var mange sports- og veteranbiler utstilt på parkeringsplassen hos KBS på Strindheim. NTNU var også representert, med en sportsbilramme av aluminium.

Et bredt spekter av institutt ved NTNU og Sintef er involvert i forskning på aluminium for Norsk Hydro. - Det er et konglomerat av partnere i disse prosjektene, sier professor Hans Jørgen Roven ved Institutt for materialteknologi og elektrokjemi; instituttet som lånte ut aluminiumsramma til utstillingen på KBS-senteret. - Hydro investerer mellom 50 og 100 millioner kroner per år i miljøet her på forskning innen aluminium, sier Roven videre, og nevner miljø som arkitekt, maskin, fysikk, kjemi og bygg som aktive deltagere i disse prosjektene.

Norsk Hydro har en avdeling i Tønder i Danmark som produserer aluminiumsrammer for biltyper med begrenset produksjon (ca. 3000 per år). Sportsbilene Renault Spider (Frankrike) og Lotus Elise (England) er to slike. Spider benytter en sveiset aluminiumsramme, mens Lotus bruker ramme som er limt og naglet. Det var det en Lotus-ramme fra Institutt for materialteknologi og elektrokjemi som ble utlånt til utstillingen på KBS-senteret.

Mer aluminium i biler
- Det er et ledd i en global strategi å bruke mer aluminium i produksjonen av biler, sier professor Roven. - I løpet av noen år er det et mål at en ny bil skal inneholde minst 250 kilo aluminium, som er tre ganger lettere enn stål. Aluminium har flere fordeler: Dette metallet representerer en "grønn teknologi" ved at det er lett resirkulerbart; på grunn av lav vekt reduseres drivstoffutgiftene, og med smart utformede aluminumskonstruksjoner kan sikkerheten også økes betraktelig.
- Aluminium i biler er ikke noe nytt, understreker Roven. Raufoss bygget en eksperimentbil i aluminium så langt tilbake som i 1950.

Tekst og foto: Arne Asphjell