Søndag var mange sports- og veteranbiler utstilt på parkeringsplassen hos KBS på Strindheim. NTNU var også representert, med en sportsbilramme av aluminium.
Et bredt spekter av institutt ved NTNU og Sintef er involvert i forskning på aluminium for Norsk Hydro. - Det er et konglomerat av partnere i disse prosjektene, sier professor Hans Jørgen Roven ved Institutt for materialteknologi og elektrokjemi; instituttet som lånte ut aluminiumsramma til utstillingen på KBS-senteret. - Hydro investerer mellom 50 og 100 millioner kroner per år i miljøet her på forskning innen aluminium, sier Roven videre, og nevner miljø som arkitekt, maskin, fysikk, kjemi og bygg som aktive deltagere i disse prosjektene.
Norsk Hydro har en avdeling i Tønder i Danmark som produserer aluminiumsrammer for biltyper med begrenset produksjon (ca. 3000 per år). Sportsbilene Renault Spider (Frankrike) og Lotus Elise (England) er to slike. Spider benytter en sveiset aluminiumsramme, mens Lotus bruker ramme som er limt og naglet. Det var det en Lotus-ramme fra Institutt for materialteknologi og elektrokjemi som ble utlånt til utstillingen på KBS-senteret.
Mer aluminium i biler
- Det er et ledd i en global strategi å bruke mer aluminium i produksjonen av biler, sier professor Roven. - I løpet av noen år er det et mål at en ny bil skal inneholde minst 250 kilo aluminium, som er tre ganger lettere enn stål. Aluminium har flere fordeler: Dette metallet representerer en "grønn teknologi" ved at det er lett resirkulerbart; på grunn av lav vekt reduseres drivstoffutgiftene, og med smart utformede aluminumskonstruksjoner kan sikkerheten også økes betraktelig.
- Aluminium i biler er ikke noe nytt, understreker Roven. Raufoss bygget en eksperimentbil i aluminium så langt tilbake som i 1950.
Tekst og foto: Arne Asphjell