Kollegiet har vedtatt en erklæring hvor NTNU lover bedre service til sine studenter. Blant annet skal det bli slutt på all sensursommel. Lederen av Studenttinget mener at erklæringen burde ha inneholdt mer konkrete løfter.
Serviceerklæringen ble vedtatt av Kollegiet onsdag (30 mai). Erklæringen gjelder alle studenter ved NTNU, også gjestestudenter og deltagere i etter- og videreutdanning. Selv om den nye loven for Studentsamskipnader ikke lenger regner doktorgradsstudentene som studenter, gjør Serviceerklæringen det. Disse studentene kan blant annet forvente av NTNU at de skal få en forskerutdanning på et internasjonalt nivå.
- Må bli mer konkret
Erklæringen beskriver hva studentene kan forvente seg av service og tjenester fra universitetets side. Samtidig som NTNU lover dette, ligger det samtidig en returforpliktelse for studentene, om hva de bør gjøre for å få tilgang til servicen og tjenestene. NTNU forventer blant annet at utvekslingsstudenter holder inngåtte avtaler med sin hjemmeinstitusjon og sin vertsinstitusjon.
Studenttingsleder Ivar Munch Clausen er positiv til erklæringen, men hadde gjerne sett den enda mer konkret. I punktet om velferd og fritid heter det i Serviceerklæringen at: "Du kan forvente av NTNU at det i samarbeid med SiT gis et godt og bredt velferdstilbud til deg som student." - Dette er ikke noe revolusjonerende, er Clausens kommentar. Han krever at det jobbes mer med dokumentet, og regner med at ordlyden i erklæringen vil være i en kontinuerlig prosess etter hvert som man skaffer seg erfaringer.
Men at "sensuren skal gjennomføres innen de frister som gjelder", det må da være godt nytt?
- De fristene som gjelder er allerede stikk i strid med Universitets og høgskole-loven, bemerker Clausen. Han mener at universitetet bør begynne med å følge denne loven, som har en kortere tidsfrist for sensurering. Dessuten ligger ikke problemet hos Studieavdelingen, men hos faglærerne, mener Clausen. Han mener at det bør innføres en eller annen form for sanksjon, eller straff, for de som ikke følger fristene.
Hvorfor?
Bakgrunnen for serviceerklæringen er et krav fra regjeringen til alle statlige virksomheter. Regjeringen lanserte sommeren 1999 programmet "Et enklere Norge" for å bidra til å gjøre statlig forvaltning i Norge enklere. Med programmet vil regjeringen utvikle en forvaltning som er enklere å forholde seg til for brukerne. Innenfor programmet er det iverksatt en rekke prosjekter, herunder krav til alle statlige virksomheter om å gi sine brukere serviceerklæringer.
Foreløpig kan ikke studenter i etter- og videreutdanningsgruppen regne med noe særlig service fra NTNU. Ikke hvis man går inn og leser erklæringen på nettet, slik den ser ut onsdag 30. mai. (Se lenke under).
Av Tore Hugubakken
Her finner du service-erklæringen.