Første juli innføres merverdiavgift på tjenester. Dette betyr at reprotjenester fra NTNU-trykk på Dragvoll kan bli momsbelagt for studenter fordi de er å betrakte som eksterne kunder. Fakulteter og institutter slipper moms.
Nytt momsreglement vil nok gi mange merkelige utslag når det trer i kraft om få dager. NTNU må heretter fakturere eksterne tjenester med 24 prosent påslag av merverdiavgift. For NTNU-trykk på Dragvoll (tidligere Reprosentralen), vil det bety at alle oppdrag som utføres for eksterne kunder blir belagt med moms.
Hvem er så eksterne kunder? Her vil det sikkert dukke opp flere tvilstilfeller, men det som synes klart er at studenter og ansatte som privatpersoner blir å betrakte som eksterne kunder. Det vil også være tilfelle for organisasjoner som for eksempel Studentersamfundet og fagforeninger ved NTNU. Den foreløpige definisjonen på intern kunde, er "prosjekt/institusjon som får bevilgning fra Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet."
Mange fallgruver
- Det er mange fallgruver her, sier seksjonssjef Svein Hugo Andersen ved Teknisk Avdeling. I dag (19. juni) er han på kurs hos Price-Waterhouse Coopers for å lære mer om hvordan det nye regelverket skal omsettes i praksis. Andersen kan fortelle man er i gang med å undersøke om studenter kan slippe moms, men at dette ikke er klart ennå.
Et eksempel på uklarheter er 80/20-regelen: Hvis NTNU-trykk tar for mange eksterne oppdrag slik at den interne andel av oppdragene faller under 80 prosent, blir alle oppdrag ved NTNU-trykk momspliktige. I dag er forholdet 70/30. Men spørsmålet er om de eksterne oppdrag skal beregnes som en andel av NTNU-trykks årsomsetning på seks millioner kroner, eller Teknisk avdelings totale regnskap på 300 mill.? Hvis det siste er tilfelle, risikerer man ikke å havne i den situasjon at alle repro-oppdrag blir momsbelagt.
Tekst og foto: Arne Asphjell