Det startet med at en student klaget på dårlig skjerming av de mynt- og kortopererte telefonapparatene i aulaen i Elektroblokk B på Gløshaugen. Resultatet ble at Elektroavdelingen fikk to klassiske, røde telefonkiosker av Telenor.
- Jeg har i lengre tid irritert meg over telefonkioskene, skrev fjerdeklassestudent Øyvind Svilosen i en e-post til administrasjonen på Elektro i februar 2000. - Det er nesten alltid folk ved kiosken, og utrolig god akustikk. Så god at det ikke egner seg å ha telefoner der. Ofte er det vanskelig å høre hva som blir sagt i telefonen, hevdet Svilosen, og ba om at det måtte finnes en annen løsning.
En tid senere kom studenten tilbake med det forløsende forslaget: Hva med å få tak i et par telefonkiosker av den klassiske, røde typen? Førstesekretær Hilde Fyksen Berg allierte seg med professor Steinar Andresen på Telematikk, som hadde gode forbindelser hos Telenor. Etter en del korrespondanse med Telenor og Teknisk avdeling ved NTNU, kom endelig telefonkioskene på plass i mars i år. Telenor satte som en forutsetning at kioskene skulle brukes til sitt opprinnelige formål: Telefonsamtaler fra betal-telefon.
Så nå kan elektrostudentene ringe mer usjenert. Men opphavsmannen til prosjektet, Øyvind Svilosen fra Lillehammer, fikk ikke prøve telefonering i nostalgisk miljø. Han har levert sin hovedoppgave og fått jobb i Oslo.
Tekst og foto: Arne Asphjell
Vil du vite mer om gamle telefonkiosker og annen telehistorie, kan du besøke Telemuseet på nettet.