MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Renate skal lokke elever til realfagene (28.6.01)

lauritzen1.jpg
Foreløpig har Skolelaborotariet laget tre matematikk-kofferter. Pågangen om å få låne disse er stor, og nå planlegges en elevbedrift som skal produsere koffertene. Ved at elevene selv etablerer en produksjonsbedrift, får de også opplæring i gründervirskomhet.

Renate er den fikse forkortelsen for prosjektet "Nasjonalt senter for rekruttering til naturvitenskapelige og tekniske fag". En plan for hvordan rekrutteringen skal bedres er nå lagt fram for departementet.

I forrige uke var Renate-leder Odd Lauritzen hos Kirke- undervisnings- og forskningsdepartementet (KUF) og la fram "Forslag til nasjonal til nasjonal tiltaksplan for styrking av matematiske, naturvitenskapelige og teknologiske fagtiltak rettet mot skolen". Den foreløpige utgaven av planen er på 28 sider og trekker opp hovedlinjene for tiltak som Renate skal bidra til å sette ut i livet. Forslagene ble godt mottatt, og Lauritzen har god tro på at KUF vil bidra med de midlene som er nødvendige for å sette tiltakene ut i livet.

- Det er ikke mangel på tiltak i dette landet, men det er mangel på store, vellykkede tiltak, hevder Lauritzen. Renate har bl.a. som mål å finne fram til suksessprosjektene og sørge for at de kommer hele nasjonen til gode.

Fire hovedprosjekt
Plandokumentet foreslår fire hovedprosjekter:

  • Matematikk – et fag å regne med
  • Fysikk – et fag for fremtiden
  • Naturfag – et fag i endring
  • Teknologi – et tema i norsk skole

    I første omgang vil en starte med matematikk og teknologi, samtidig som det settes i gang arbeid for å konkretisere de to andre prosjektene. For de to prioriterte prosjektene søkes det om en grunnbevilgning på henholdsvis 7,2 og 4,5 mill. kr i perioden 2002 – 2004. - Vi må ha en dimensjon på prosjektet som gjør at vi blir lagt merke til, understreker Lauritzen.

    Sverige og Finland er de ledende nordiske nasjonene på dette feltet. Norge og Danmark er sinkene. Våre to naboland i øst startet tidlig og kjører prosjekter som er mange ganger større enn Renate.

    Entusiastiske matte-folk
    Faget "Teknologi og formgiving" har vært gjennom en vellykket prøveperiode ved utvalgte skoler. Utfordringen nå blir å skaffe rom for dette faget på permanent basis. Som en del av forsøksvirksomheten utvikles en lærebok i faget, som skal være ferdig til høsten. Norges ingeniørorganisasjon (NITO) har vært pådriver for "Teknologi og formgiving". Ansvaret er nå overtatt av Renate, og NITOs prosjektleder arbeider for Renate.

    En viktig støttespiller for matematikkprosjektet er Lamis - Landslaget for matematikk i skolen.

    - Lamis-folkene er veldig ivrige på å komme i gang, og har kommet med en rekke gode forslag, opplyser Lauritzen. Det er en totrinns-rakett det nå legges opp til. Villige og entusiastiske lærere kurses i fornyelse av mattefaget i skolen, og disse entusiastene skal igjen kurse sine kolleger i lokalmiljøet.

    - Realfagene vil alltid være arbeidssomme fag, mener Lauritzen. - Derfor blir utfordringen å gjøre disse fagene mer levende og interessante - det er ikke nok å informere om betydningen av dem.

    Tekst og foto: Arne Asphjell

  •