MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Teknisk avdeling flytter til nybygg på Valgrinda (6.7.01)

driftsbygg1.jpg
- Er det ikke et fint bygg jeg har laget til deg, spøker Tor H. Johansen (t.h.). Svenn Roar Øverlie (t.v.) blir sjef for aktiviteten i de nye byggene på Sorgenfri, og får tittel driftsleder.

driftsbygg3.jpg
Det nye bygget har fått en fin beliggenhet i parkmessige omgivelser mellom Petroleumsteknisk Senter og Turbinlaboratoriet. De store trærne i dette området er fredet.

gardsplass.jpg
På gårdsplassen til det nye driftshovedkvarteret: Garasjebygget til venstre, og kontor/lagerbygget til høyre.

To nybygg på til sammen 1900 kvadratmeter blir den nye basen for post, park og transport ved NTNU. Ferdigbefaring skjer i dag fredag 6. juli, og innflyttingen begynner tirsdag i neste uke.

Det er funksjonene park, post og transport i "drifta" som nå samles i det nye servicebygget på Valgrinda. Servicebygget består egentlig av to bygg - et kombinert kontor-, lager- og garasjebygg, samt et eget garasjebygg for de tyngre kjøretøyene. I dette bygget finnes også vaskehall og et mindre verksted. Til sammen er det 1000 kvadratmeter med garasjeplass i de nye byggene, og det inkluderer hele underetasjen i kontor/lagerbygget. Tekniske installasjoner legger beslag på 200 kvadratmeter, og 400 kvadratmeter er satt av til renholdslager - et pallelager med 4 meters høyde. I tilknytning til lageret blir det et lite verksted for renholdsmaskiner. Servicearealet er på 400 kvadrat og består av kontorer, spiserom og garderober. Til sammen er det 24 ansatte som vil få sin hovedbase i dette bygget.

Avdelingsleder ved transporten, Svenn Roar Øverlie, får nå ansvaret for all denne aktiviteten og tittelen driftsleder. Unntaket er renholdslageret som bestyres av Ivar Beckstrøm.

Den interne posttjenesten får romsligere arbeidsforhold i nye lokaler og fin utsikt til parkområdet utenfor. Innkjøring mot overdekket rampe til eget mottaksrom for post vil gi bedre arbeidsforhold for både postsjåfører og postekespeditører.

4000 transportoppdrag i året

Transporten har 13 kjøretøy i egen stall, men har ansvar for hele bilparken ved NTNU som omfatter 58 kjøretøy. I tillegg kommer de ca 40 hagetraktorer og plenklippere som parkseksjonen disponerer. Med et universitet som er spredt på mange steder, blir transporten en viktig "nervetråd" i totalsystemet. Den serviceinnstilte transportseksjonen utfører 4000 transportoppdrag i løpet av et år, og frakter bl.a. 1400 tonn søppel.

- Transporten har vært stebarnet ved Teknisk avdeling, hevder NTNUs "gammeldirektør" Tor H. Johansen. Transporten har til nå hatt tilhold i gamle lokaler i Vollabakken. Det er gammeldirektøren Johansen som har vært prosjektleder for dette bygget så vel som den øvrige byggeaktivietet i NTNU-regi de siste årene. Han kan fortelle at det var Studentsamskipnaden som påtok seg å bygge nytt hovedkvarter for Transporten som en del av avtalen når de overtok bygningene i Vollabakken fra NTNU for 16 millioner. Men så viste det seg at kostnadsoverslaget for det nye bygget ble 19 millioner, og det endte med at NTNU selv tok ansvaret for nytt bygg.

Johansen er stolt over å ha klart jobben for knappe 11 millioner, og i løpet av kortere tid enn prosjektert. Istandsetting av utearealene inngår i denne byggesummen. Byggestart var i januar, med planlagt ferdigstillelse i september. - Det har gått veldig radig, forteller Johansen, som presiserer at man har holdt en nøktern standard og fått et bygg godt tilpasset brukernes ønsker og behov.

Tekst og foto: Arne Asphjell