"Jeg tror vitenskapsfolk eksperimenterer med dyr og dreper dem, utvikler mye gift og lager atombomber!"
Denne deprimerende beskrivelsen av vitenskapsfolk er sitat fra en norsk 13-åring og ble referert på et fagseminar om realfagene i skolen torsdag (13. september). Svein Sjøberg, professor i naturfagdidatikk ved Universitetet i Oslo, holdt innledningsforedraget.
Syndebukker
Hovedtemaet hans var årsaker til og virkninger av at realfagene har dårlige kår i skolen.
- Naturviterne og ingeniørene var en gang samfunnets helter. I dag er de verken helter eller idealer. Ofte gjøres de til syndebukker for verdens elendighet, sa Sjøberg.
-Populariteten er synkende, ryktet er frynsete, rekrutteringen har stagnert og bevilgningene vokser ikke som før. Den unge generasjon omfavner den nye teknologien, men velger ikke de fag som ligger til grunn, fortsatte Sjøberg. Han mente at naturfag- og teknologimiljøene selv har ansvar for å ta opp disse problemene, både ut fra en åpenbar egeninteresse og ut fra et samfunnsmessig ansvar.
Trenger analyse
- Gode tiltak og reformer må baseres på en analyse av situasjonen. Det krever et faglig perspektiv som setter naturvitenskapen i et videre sosialt, filosofisk og kulturelt perspektiv, og det krever en forståelse for dagens ungdom og endringer i dagens samfunn. Slik forskning må, som annen god forskning, kombinere kritisk, teoretisk refleksjon med innhenting av solid empirisk belegg, hevdet Sjøberg.
Dårlig oppmøte
I salen satt omtrent 20 tilhørere, de fleste fra Gløshaugenmiljøene. Skolelaboratoriet (SL) var arrangør for seminaret og ville først og fremst nå ledere på fakultets- og instituttnivå. Daglig leder Sissel W. Mathiesen fortalte at det var sendt ut invitasjoner til samtlige fakulteter og institutter. Hun legger ikke skjul på at hun ble litt skuffet over den labre oppslutningen og håper på bedre uttelling ved neste korsvei.
Tekst og foto: Synnøve Ressem