MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Fra helt til samfunnsfiende (13.9.01)

sjoberg2.jpg
Svein Sjøberg er professor i naturfagdidatikk ved Universitetet i Oslo og opptatt av realfagenes kår i skolen.

"Jeg tror vitenskapsfolk eksperimenterer med dyr og dreper dem, utvikler mye gift og lager atombomber!"

Denne deprimerende beskrivelsen av vitenskapsfolk er sitat fra en norsk 13-åring og ble referert på et fagseminar om realfagene i skolen torsdag (13. september). Svein Sjøberg, professor i naturfagdidatikk ved Universitetet i Oslo, holdt innledningsforedraget.

Syndebukker
Hovedtemaet hans var årsaker til og virkninger av at realfagene har dårlige kår i skolen.

- Naturviterne og ingeniørene var en gang samfunnets helter. I dag er de verken helter eller idealer. Ofte gjøres de til syndebukker for verdens elendighet, sa Sjøberg.

-Populariteten er synkende, ryktet er frynsete, rekrutteringen har stagnert og bevilgningene vokser ikke som før. Den unge generasjon omfavner den nye teknologien, men velger ikke de fag som ligger til grunn, fortsatte Sjøberg. Han mente at naturfag- og teknologimiljøene selv har ansvar for å ta opp disse problemene, både ut fra en åpenbar egeninteresse og ut fra et samfunnsmessig ansvar.

Trenger analyse
- Gode tiltak og reformer må baseres på en analyse av situasjonen. Det krever et faglig perspektiv som setter naturvitenskapen i et videre sosialt, filosofisk og kulturelt perspektiv, og det krever en forståelse for dagens ungdom og endringer i dagens samfunn. Slik forskning må, som annen god forskning, kombinere kritisk, teoretisk refleksjon med innhenting av solid empirisk belegg, hevdet Sjøberg.

Dårlig oppmøte
I salen satt omtrent 20 tilhørere, de fleste fra Gløshaugenmiljøene. Skolelaboratoriet (SL) var arrangør for seminaret og ville først og fremst nå ledere på fakultets- og instituttnivå. Daglig leder Sissel W. Mathiesen fortalte at det var sendt ut invitasjoner til samtlige fakulteter og institutter. Hun legger ikke skjul på at hun ble litt skuffet over den labre oppslutningen og håper på bedre uttelling ved neste korsvei.

Tekst og foto: Synnøve Ressem