Går du rundt med lure idéer til alternative evaluerings- og eksamensordninger, eller er du spesielt opptatt av undervisningskvalitet? Kreativ tenkning på områdene kan gi uttelling i penger.
Mandag 5. november starter Evaluerings- og eksamensuka 2001, der alternative evaluerings- og eksamensformer er hovedtema. Det blir daglige seminarer som er åpne for alle. Blant temaene som skal debatteres er eksamen uten ekstern sensor, bruk av hjelpemidler og evaluring av problembasert læring (PBL).
I tilknytning til arrangementet lyser referansegruppa for undervisningsstrategien ved NTNU ut prosjektmidler. Prosjektene må være direkte knyttet til alternative evaluerings- og eksamensformer. Søknadsfristen er 20. november.
Utdanningskvalitetsprisen
Norgesnettrådet utlyser nå Utdanningskvalitetsprisen 2002 for fremragende arbeid med kvalitet i norsk høgre utdanning. Prisen er på én million kroner og ble delt ut for første gang i fjor. Hvert lærested kan sende inntil tre forslag/søknader. Den interne søknadsfristen er 20. desember. Forslagene skal fremmes gjennom fakultetene.
Prosjekter som foreslås bør være nyskapende og fokusere på utvikling og forbedring av studie- og utdanningskvalitet. I fjor kom det inn åtte forslag til den interne søknadsprosessen. Blant dem ble følgende prosjekter plukket ut:
Eksperter i team.
Problembasert læring i samspill med næringsliv.
Medisinstudiet ved NTNU 1993-2000.
Ingen av forslagene nådde opp. Førsteprisen på 600.000 kroner gikk i fjor til Universitetet i Oslo. Høgskolen i Oslo og Universitetet i Tromsø delte andreprisen med 200.000 kroner hver.
Les mer om NTNUs undervisningsstrategi.