MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Konservatoriet mister enerett på jazzen (6.11.01)

JAZZ2.jpg
I fjor ønsket Steinar Raknes bassisten Håvard Wiik Andersen velkommen til prøvespilling på Musikkonservatoriet. Han var en av 132 kandidater som søkte jazzlinja i Trondheim. I framtida kan det bli færre. Arkivfoto: Sissel Myklebust

Trondheim er truet som jazzby: Fra neste år vil Norges musikkhøgskole tilby profesjonsstudium i jazz til sine studenter.

Det er den nye studiestrukturen ved Musikhøgskolen som gjør at skolen nå åpner opp for et rent jazzstudium fra og med neste år. Studentene har i mange år presset på å få bredere jazzutdanning i Oslo. Hittil har de bare hatt et jazztilbud innen studieretning for pedagogikk.

Førsteamanuensis Torgrim Sollid sier til bladet Musikk-Kultur at de også har sett et behov for en å starte opp en ren instrumentalutdanning innen jazz ved høyskolen. Sollid tror det er realistisk å utdanne 15-20 jazzmusikere i året i Norge.

Kan miste de beste
Instituttleder ved Musikkonservatoriet i Trondheim, Erling Aksdahl, frykter ikke konkurransen fra tigerstaden.

– I den grad det blir en konkurransesituasjon, er vi rede til å konkurrere. Vi tar den utfordringen. Men i utgangspunktet ser vi ikke slik på det. Vi har allerede en solid posisjon med en enorm rekruttering, sier Aksdahl. Cirka ti studenter tas opp hvert år, og det utgjør knappe åtte prosent av søkermassen.

Instituttstyreren tror han kan leve med lavere søkertall, men han frykter likevel at noen av de beste studentene kan komme til å velge Oslo. Det nye tilbudet kan score på å holde til i Norges største by, som kan by på atskillig større og flere konsertmuligheter for spilleivrige jazzmusikere.

Kopler til kulturlivet
Men samtidig tror Aksdahl at den lille byen Trondheim også har fordeler av å være nettopp liten. Dette har skapt et sterkt læringsmiljø, noe som har bidratt til jazzlinjas suksess, ifølge Aksdahl. Han mener at en videre kobling til kulturlivet er avgjørende for jazzlinja i Trondheim.

– Blir vi en isolert utdanningslomme, vil vi tape, sier Aksdahl, som mener at Trondheim kommune må ta på seg et ansvar for å skape gode kulturbetingelser i jazzbyen.

Av Tore Hugubakken