Studentene må i større grad bli interessert i, og ta ansvar for egen læring. Dette var en av konklusjonene under evaluerings- og eksamensuka som pågikk ved NTNU i hele forrige uke. Arrangementene samlet i gjennomsnitt om lag 50 ansatte og studenter.
Et sentralt spørsmål i den avsluttende paneldebatten fredag var om læringen skal foregå "med skyv eller sug?" I dag skjer mye av undervisningen etter "trykkmetoden", men nå ønsker lærerne at studentene i større grad skal "suge" til seg læring på eget initiativ.
Forståelse viktigere enn pugging
- Evaluering er et verktøy for å oppnå god læring, mente studenten i panelet, Kjerstin Tobiassen, som deltar i studentgruppen Altund. Denne organisasjonen er blant annet opptatt av nye undervisningsformer. Kjerstin ønsker å sette fokus på hvordan man lærer best mulig, og har tro på at mappe-evaluering (Se Universitetsavisa nr.15) vil gi bedre læring enn den tradisjonelle pugg/eksamen-kombinasjonen. En dybdelæring der du husker prinsipper og mekanismer og forstår stoffet, fremfor å kunne det på rams, er absolutt å foretrekke etter Kjerstins oppfatning.
Kanskje er det medisinerstudentene som møter det aller tøffeste evalueringskravet. - Hvis pasienten dør, så stryker du, understreket professor Rigmor Austgulen.
Professor Christian Thaulow ved Institutt for maskinkonstruksjon og materialteknikk har lang erfaring i samarbeidslæring, gjennomprosjektet "Eksperter i team". Han har oppnådd mye av "sug-effekten" ved å inngå kontrakter med studentene i starten av undervisningsperioden. Kontraktene definerer innhold og spilleregler for den forestående læreprosessen, og gir deltagerne et eiendomsforhold til læringsoppgaven og en viktig motivering..
- Vi er født late
- Vi er født late og må jages på, hevdet professor Kjell Malvig.
- Klart det er en fordel med sug etter lærdom, men noe skyv må det til, mente han.
Det var flere av tilhørerne som lot seg provosere av denne påstanden, og var helt uenige.
- Kanskje vi kultiveres til å bli late, spurte Trine Stene som driver med trafikkopplæring.
- Vi vil ha det gøy, undervisning trenger ikke være gørr kjedelig. Den store utfordringen består i å skape et læringsmiljø hvor alle har det gøy, hevdet en student blant tilhørerne.
"Kok. Ikke godkjent"
I forbindelse med latskaps-diskusjonen dukket også spørsmålet om "koking" av gamle øvinger og andre oppgaver opp. Igjen avfyrte Malvig en salve som ertet opp flere:
- Brukt på en forsiktig måte er koking en veldig god læringsform, hevdet han.
Men koking er ikke lenger hva det var. Dataprofessor Arne Halaas orienterte tidligere i uka om et program han har utviklet for inn- og utlevering av øvinger. I dette programmet har han brukt en del av de teknikker som brukes i forbindelse med søkemotorer for store datamengder. Hvis en øving viser seg å ha for markerte fellestrekk med tidligere innleverte besvarelser, sendes det en kort og grei beskjed tilbake til studenten: "Kok. Ikke godkjent."
Du finner NTNUs undervisningsstrategi på nettet.
Søknader om støtte til forsøksprosjekt med nye eksamens- og evalueringsformer kan sendes til jon.resell@adm.ntnu.no innen 22. november.
Tekst og foto: Arne Asphjell