Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) ønsker å gjøre norsk, matematikk og kristendoms-, livssyns- og orienteringskunnskap til obligatoriske fag i lærerutdanningen.
KUF sendte tirsdag et notat ut på høring der alternative modeller for å organisere førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning blir drøftet.
Høringsrunden inngår i arbeidet med en stortingsmelding om lærerutdanning som skal legges fram våren 2002.
"Kvalitet og relevans"
Ifølge en pressemelding ønsker departementet en "mer fleksibel organisering som kan sikre kvalitet og relevans i lærerutdanningen".
I høringsnotatet er det lagt vekt på å styrke begynneropplæringen i lesing, skriving og matematikk. Fagene norsk, matematikk og kristendoms-, livssyns- og orienteringskunnskap er sentrale i grunnskolen. I modellene som presenteres for allmennlærerutdanningen er derfor disse fagene i hovedsak foreslått som obligatoriske.
- Foreløpige forskningsresultater tyder på at lese- og skriveferdighetene er mangelfulle hos 15-20 prosent av elevene, og de har blitt dårligere etter Reform 97. Matematikk-kunnskapene er dårligere enn OECD-gjennomsnittet på de laveste trinnene. Dette er forhold som ikke er tilstrekkelig ivaretatt i dagens lærerutdanning, og som den nye lærerutdanningen må gripe fatt i, sier utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet.
Bare fire obligatoriske fag
Hun understreker også betydningen av større fleksibilitet:
- Mens dagens lærerutdanning har sju obligatoriske fag, legger vi fram modeller med helt ned til fire slike fag. Det gir større mulighet for faglig fordypning og økt valgfrihet, sier Clemet.
Stortingsmeldingen vil omfatte alle typer lærerutdanning. I meldingen blir sentrale spørsmål som gjelder kvalitet og relevans i lærerutdanningene vurdert, herunder forhold knyttet til nytt gradssystem, organisering, FoU-virksomhet, fagpersonalets kompetanse, praksisfeltet, rekruttering, veiledning av nyutdannede og etter- og videreutdanning.
Departementets hensikt med høringsrunden er blant annet å få inn synspunkter på utdanningenes lengde, hvilke fag som skal være obligatoriske, omfanget av valgfri del og yrkesretting av utdanningene.