Plan- og utviklingssjef i Asker kommune, Tove Wangensteen, mener at hovedårsaken til at mange kommuner sliter med dårlige skolebygg er at de er blitt bygget for billig.
- Hvordan kan det ha seg at Asker kommune, en av Norges rikeste og borgerlig styrt, stadig er på avisforsidene med sine dårlige skolebygg, spurte en av kursdeltagerne kommunens plan- og utviklingssjef, Tove Wangensteen.
– De ble bygd for billig i sin tid, var det klare og konsise svaret. Etter mumlingen i salen å dømme var kursdeltagerne enige i dette. Blant mumlerne var representanter for Trondheim kommune, som har brukt én milliard kroner på skolebygg siden 1996.
Stor slitasje
- Det er en meget sterk slitasje på skolebygg, understreket Wangensteen, som mener at man i tillegg til å ha valgt for billige løsninger, også har eksperimentert med uprøvede byggemetoder og at flere skolebygg ikke er tilpasset driftsformen.
Temaet for Wangensteens foredrag på Kursdagene var hvem som bør drive skolebyggene. Etter at det kom ny kommunelov på midten av 90-tallet, gir det muligheter for friere organisering av kommunale tjenester. "Outsourcing" av tjenester, eller driftsutsetting som er den anbefalte norske betegnelse, blir stadig mer utbredt. Wangensteen har erfaring fra begge sider, hun har tidligere jobbet i det internasjonale rengjøringsselskapet ISS og som rådmann i Bærum kommune.
Gevinsten er overdrevet
Hennes svar på om driftsutsetting er en fornuftig vei å gå var "tja". En vellykket løsning er betinget av at både bestiller og utfører er profesjonelle i sine roller. Muligheten for å spare penger på en slik ordning mente hun er betydelig overdrevet. For små kommuner har en slik løsning liten hensikt, men det kan være fordelaktig for flere kommuner å slå seg sammen om kjøp av tjenester, mente hun.
Hun mente også det er farlig å utelukkende vurdere anbud på basis av pris. I Sverige, der de har lengre erfaring med "outsourcing", konkurreres det mest på kvalitet, mindre på pris. Andre løsninger enn anbud kan også være aktuelle, for eksempel etablering av et felles driftsselskap.
Ikke for stivbeint
Wangesteen advarte mot å lage for stivbeinte systemer. Hun har erfaring for at vaktmester- og renholdstjenester byr på problemer. Det blir tungvint når en rektor som trenger hjelp til praktiske oppgaver, som fjerning av graffiti eller klipping av plen, ikke kan henvende seg direkte til vaktmesteren, men må gå veien om den enheten i kommunen som er bestiller av tjenesten.
Det må ikke bli for mange grensesnitt slik at den ene hånda ikke vet hva den andre gjør. Gjensidig tillit og hyppig kontakt er viktig. Kaffe og vafler som takk for en tjeneste er fortsatt viktig, mente Wangensteen.
Ekspertvelde
- Vær edruelig, var Wangensteens oppfordring til fagfolkene. Hun har sett flere eksempler på at astmaeksperter og ventilasjonsfolk har overdrevet problemene og gått inn på alt for strenge regler og ambisiøse ventilasjonsløsninger. Innklimaproblemer kan i mange tilfelle reduseres ved å plassere yttertøy og støvler utenfor klasserommet og lufte på gammeldags vis ved å sette opp vinduet, hevdet Wangensteen.
Tekst og foto: Arne Asphjell