Entreprenørånden er fortsatt på topp hos studenter og ansatte - vel 60 møtte opp da startskuddet gikk for en ny runde med utvikling av forretningsideer. Nytt av året er at studenter får 2,5 vekttall for Venture Cup deltagelse.
- Målsettingen i NTNUs strategiplan for nyskaping med etablering av nye 30 bedrifter per år i 2005 er allerede nådd, sa professor Ingvald Strømmen da han åpnet Venture Cup. Strømmen er styreleder for Innovasjonssenter Gløshaugen og en av pådriverne i satsingen på bedriftsetablering med utgangspunkt i universitetsmiljøet.
Nærmere 40 nye bedrifter i fjor
Strømmen anslår at det i fjor ble startet ca 40 nye virksomheter med rot i NTNU og Sintef-miljøet. Og Strømmen & Co har tenkt å holde koken i år også.
- I samarbeid med Sintef skal vi videreutvikle kulturen for etablering. Nyskaping skal bli en integrert del av vår aktivitet, og vi vil holde dette nivået på nyetableringer og over tid øke det, sier Strømmen. - Å lykkes gir opptur og ringvirkninger, understreker han.
Bedre syltetøy
På grunn av frafall blant innlederne fikk Strømmen mer tid til å gå inn på sitt eget etableringsprosjekt, Dtech.
Strømmen har utviklet en ny metode for tørking av næringsmidler. Ved å utføre inntørkingen på en såkalt "fluidized bed" og veksle mellom pluss- og minusgrader under prosessen, oppnås en vesentlig bedre produktkvalitet. -Potetstappen blir mer "fluffy",og syltetøyet beholder fargen bedre, fremholder Strømmen.
Ved hjelp av Dtechs metode, "arctic drying", blir de tørkede næringsstoffenes evne til å ta opp igjen vann, vesentlig bedre, og farge og næringsstoffer blir i mye større grad beholdt enn ved tradisjonelle metoder.
Internasjonale storkonsern som Nestlé og Unilever er store på dette feltet. Men å vinne innpass i dette markedet er ikke gjort over natta. Dtech har valgt å satse på både produksjon av tørkede næringsmidler og utvikling av produksjonsutstyr.
Tekst og foto: Arne Asphjell
Les mer om Dtech på nettet.