Et studentlag fra NTNU gikk til topps i den nord-europeiske finalen av den årlige konkurransen for sivilingeniørstudenter i industriell økonomi.
Konkurransen ble arrangert ved Linköping Tekniska Högskola i månedsskiftet januar-februar. Laget fra NTNU møtte tøff motstand fra svenske, tyske og finske lag. Alle lagene består av siv.ing. studenter innen industriell økonomi. De deltakende lagene har alle vunnet lokale konkurranser ved sine respektive universiteter for å kvalifisere seg til finalen. I den såkalte TIMES-konkurransen (Tournament of Industrial Management and Engineering Skills) skal lagene løse virkelige ”cases” fra næringslivet og presentere løsningen for en jury bestående av professorer og næringslivsfolk.
Antrekk: mørk dress
Første dag skulle lagene vurdere om det britiske selskapet Virgin burde etablere seg i mobilmarkedet. De hadde 4 timer til rådighet for å sette seg inn i problemstillingen og lage en presentasjon som kunne overbevise juryen om at lagets anbefaling om etablering ville gi penger i kassa for Virgin. Iført mørke dresser jobbet NTNU-studentene Erlend Nævdal, Erling Paulsen, Simen Teigre og Odd Sverre Østlie under sterkt tidspress. Markeder skulle analyseres, budsjetter skulle settes opp, figurer skulle tegnes og plansjer skulle lages. Helst skulle de også rekke å øve litt på presentasjonen som skulle foregå på engelsk.
Unngikk koreansk konkurs
Etter første dag lå NTNU-laget på en tredjeplass. Andre dag dreide oppgaven seg om et koreansk shipping-selskap i krise. Laget fra Trondheim reddet selskapet fra konkurs ved å etablere datterselskap i Japan og Russland. Juryen mente at NTNU-lagets løsning var så god og velbegrunnet at de sammenlagt fikk nok poeng til å vinne det hele.
Til storfinalen
Europa-finalen i TIMES-konkurransen foregår i Eindhoven i Nederland 4. – 10. mars, og der vil konkurransen bli enda hardere når Europas beste studenter skal kjempe mot hverandre gjennom tre nervepirrende konkurransedager. Vinnerne er garantert sommerengasjement i det svært anerkjente tyske konsulentselskapet Roland Berger Consulting.
Av Arne Asphjell
Lenke til hjemmesidene til TIMES.