NTNU prøver nå et system for nettbasert undervisning. I første del av prøveperioden har det vært mange problemer, men prosjektlederen tror det er en lys framtid for e-læring ved NTNU.
Tidlig i januar sendte NTNU et skarpt brev til Boxer Technologies, leverandøren av systemet for nettbasert læring som NTNU tok i bruk i fjor høst.
Krever utbedringer
"Manglende levering, mangelfull leveranse og ustabil installasjon" er overskriften på brevet som ramser opp en rekke områder der Coursekeeper som systemet heter, ikke har svart til forventningene.
"Vi forutsetter at Coursekeeper fungerer hensiktsmessig og stabilt fra semesterstart 15. februar", heter det i brevet, og kravet følges opp med an advarsel: "Vi kan dessverre bli nødt til forkaste Coursekeeper som system for nettbasert læring dersom de påpekte forhold ikke blir vesentlig forbedret fra semesterstart".
Frustrert prosjektleder
- Jeg blir veldig frustrert av alle problemene vi har med Coursekeeper, sier prosjektleder Kirsti Rye Ramberg. Det skarpe brevet fra NTNU har fått leverandøren til å legge seg i selen, og nå fungerer systemet bedre, forteller hun. Prøveperioden varer ut vårsemesteret, og da skal det vurderes om Coursekeeper vil være et egnet system for nettbasert læring ved NTNU.
I høst var det store problemer med stabiliteten, og det er flere deler av det leverte systemet som ikke virker som det skal. I rettferdighetens navn må det nevnes at en del problemer skyldes ustabilitet på NTNUs egne datasystemer.
Fornøyde studenter
Denne uka kjøres det i gang nye nettbaserte kurs: 60 studenter i måleteknikk på fysikk, og 300 studenter på SVT-fakultetet skal følge faget "Samfunnsvitenskapelige metoder" på nettet.
Til sammen har systemet nå 2300 registrerte brukere. Folk fra leverandøren jobbet til tre på natta i forkant av fysikkurset som startet på mandag, og Ramberg sier at de alvorligste manglene som ble påpekt i brevet nå er rettet.
- Til tross for at vi hadde mye problemer i høst, er studentene gjennomgående meget godt fornøyd med opplæring via nettet, sier prosjektleder Ramberg. Et eget, parallelt prosjekt forsker på studentenes reaksjoner på opplegget, og en spørreundersøkelse blant deltagerne viser at de fleste mener at nettbasert læring har noe for seg. Over 70 prosent svarer at de gjerne vil ta nye kurs på nettet.
- Høyt ambisjonsnivå
Prosjektlederen hos Boxer Technologies, Henning Sundby, sier NTNU er en krevende kunde med høyt ambisjonsnivå, og at bakken derfor har vært bratt i prøveperioden.
- Det var mange ting vi ikke hadde forutsetning for å vite på forhånd, sier han, men han mener resultatet blir bra til slutt. - Vi gjør vårt beste, legger han til. Sundby forstår godt at studentene til tider har vært oppgitt, men synes også det er litt spesielt med et pilotprosjekt med så mange brukere som i dette tilfelle.
Når prøveperioden for Coursekeeper utløper ved slutten av vårsemesteret, skal erfaringene med bruken av systemet oppsummeres og evalueres.
- Hvis konklusjonen blir at systemet virker som forventet, vil det være naturlig å fortsette med Courskeeper, mener Rye Ramberg.
Mer om nettbasert læring
Vil du vite mer om nettbasert læring, kan du ta en titt på
hjemmesida til NTNUs prosjekt for nettbasert læring www.ntnu.no/lms, eller slå opp på lenken til Learning Journals som bruker Coursekeeper til å distribuere godt og gratis elektronisk lærestoff.
Av Arne Asphjell