GID eller ILU med en alfakrøll-rose eller et tretall-hjerte. Lett å skjønne for de unge, men et uforståelig kodespråk for de eldre. Og jentene er de ivrigste brukerne.
Førsteamanuensis Berit Skog ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap prøvde å forklare noe av de unges mobilbruk for et relativt voksent publikum under sitt foredrag "Mobilstil og mobilspråk" på Vitenskapsmuseet onsdag kveld.
For det er et skille mellom det man kan kalle "Generasjon Tekst" og den litt eldre garde som ikke er like komfortabel med et språk hvor både tall og tegn, samt engelske og norske forkortelser inngår.
Ny rekord
Skog innledet med å nevne at det ikke bare var olympiske rekorder som sto for fall i forrige uke. I forbindelse med Valentine-dagen ble det nemlig sendt fler SMS-meldinger her i landet enn noen gang før. Vanligvis sendes rundt to millioner tekstmeldinger daglig, og jentene sender flere enn guttene.
Jentekultur
- I undersøkelsene våre svarer jentene at det er viktig for dem å kommunisere med venner via tekstmeldinger. Vanligvis bruker jenter mindre teknologi. Men mobiltelefonen er et unntak. Den fanger tydeligvis opp sentrale trekk i jentekulturen, sa Berit Skog.
Kreative forkortelser
Siden en SMS-melding består av 160 tegn, tvinger korte og konsise uttrykk seg frem. Dermed oppstår spesielle forkortelser. GID betyr "Glad i deg" og CUL8R oversettes til "See you later" - noe som for uinvidde kan virke helt uforståelig.
- Man kan kalle det et klanspråk eller en intern kode for en vennegjeng, oppsummerte Skog, og avsluttet med å dele ut et ark med "Qle SMS-forkortelser" hun har samlet inn.
Og noen av dem satte virkelig den språklige kreativiteten på en hard prøve.
Av Tora Saltnes