MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNU får nasjonalt senter for matematikk i opplæringen (25.2.02)

Et nasjonalt senter for matematikk i opplæringen skal opprettes i tilknytning til NTNU. Senteret, som opprettes 1. august, vil få fire årsverk og en årlig bevilgning på seks mill kr. direkte fra Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD).

I en pressemelding fra UFD heter det at regjeringen er opptatt av å styrke basisfagene i skolen. Videre skriver departementet at:

Satsing på matematikk i opplæringen er helt nødvendig for å få opp elevenes interesse for, og kompetanse i matematikk. Dette er en forutsetning for å bedre rekrutteringen til de andre realfagene og teknologiske fag. Opprettelsen av senteret er et viktig tiltak i denne satsingen.

Senteret skal ha som hovedoppgave å lede og å koordinere utviklingen av nye og bedre arbeidsmåter og læringsstrategier i matematikkopplæringen. Selv om senteret legges i tilknytning til NTNU, skal også miljøer fra andre kanter av Norge trekkes inn.

Senteret skal også ha som hovedoppgave å bidra til å spre informasjon og erfaringer om resultater av utvikling av nye arbeidsmåter i faget. Fagkonferanser for lærere og lærerutdannere vil være et aktuelt tiltak.