MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Apparaturskatter fra NTH-tiden fram i lyset (26.2.02)

fysikk.jpg
Foran et interessert publikum forsøker en konsentrert Roland Wittje å få professor Bjerknes' hydrodynamiske eksperiment til å virke.

Stor interesse for stipendiat Roland Wittjes demonstrasjonsforelesning med historisk apparatur fra første halvdel av 1900-tallet.

- Undervisningshistorie er undervurdert i vitenskapshistorien, sier Roland Wittje, som har tenkt å gjøre noe med det. Wittje, som opprinnelig er tysk utvekslingsstudent, tar sin doktorgrad på aktiviteten ved fysikkmiljøet på NTH i mellomkrigstida. Som en del av dette arbeidet har han kartlagt og samlet historisk apparatur fra denne tiden.

Antikvariske kvalitetsapparater
Nylig holdt Wittje en forelesning med temaet "Demonstrasjoner i NTHs fysikkundervisning - en lokalhistorisk tilnærming". Her viste Wittje eksempler på utstyret som ble brukt, både ved foto av NTNUs historiske materiale og ved illustrasjoner fra gamle kataloger. Dette var forseggjorte saker, med mye blank messing og fine tresorter. Fysikkprofessor Holtsmark ved NTH var ikke snauere enn at han anskaffet et komplett utstyrssett for demonstrasjonseksperimenter. Det meste av utstyret finnes fortsatt og er rimelig intakt.

Klassisk Bjerknes-eksperiment
Til forelesningen hadde Witjje blant annet hentet fram et utstyrsoppsett som ble brukt til å demonstrere professor Carl Anton Bjerknes' hydrodynamiske eksperimenter (Vilhelm Bjerknes var sønn av Carl). Som vanlig er i slike sammenhenger, hadde han vanskeligheter med å få utstyret til å virke som planlagt. Men etter litt prøving og feiling lot det seg demonstrere for en interessert skare hvordan to membraner som pulserer i vann tiltrekker hverandre.

Demonstrasjonseksperimenter kombinert med laboratorieøvelser var den vanlige undervisningsformen i slike fag i tidligere tider. I dag er eksperimenter fortrengt av mer tavlefysikk og simuleringer på data.

Tok slutt på femtitallet
Tilhørerne på denne forelesningen var nesten alle fysikkprofessorer i de høyere alderstrinn. Aldri har vi sett så stor andel professorer på tilhørerplass til en forelesning.

Professor emeritus Ivar Svare, som begynte på NTH i 1951, kunne opplyse at demonstrasjonseksperimenter tok mer og mindre slutt i forelesningene mot slutten av femtitallet, da professor Hole på grunn av plassmangel måtte legge forelesningene til Studentersamfundet. Først på sekstitallet sto det store fysikkauditoriet F1 ferdig. Her var det gode forhold for å demonstrere fysikk i praksis, men da var perioden med eksperimentalforelesninger over.

I dag er det stort sett bare ved knallforelesningene under UKA at eksperimenter er et sentralt innslag.

Tekst og foto: Arne Asphjell