Dette er kjernepunktet i stortingsmeldingen om høyere kunstutdanning som Regjeringen fremmet i dag
Departementet tar sikte på at de to siste årene i nåværende operautdanning får endret status; fra å være en utdanning på lavere grad til å bli en utdanning på høyere grads nivå.
For fagområder hvor det tar lang tid å få utviklet mastergradstilbud, vil departementet stimulere til utvikling av tilbud innen etter- og videreutdanning.
"Kunstnerisk utviklingsarbeid"
Skal kunstutdanningene komme opp på høyeste kunstnerisk-estetiske nivå, er det viktig at det legges til rette for videreutvikling av fagene tilsvarende doktorgradsnivå, mener regjeringen. I forbindelse med innføringen av stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid, vil det også være viktig at det finnes kompetente søkere som har formell kompetanse tilsvarende mastergrad.
Meldingen drøfter samtidig styrking av opplæringen i musikk-og kunstfagene før høyere utdanning. Her heter det blant annet at læreplanene i studieretningen musikk, dans og drama og formgivingsfag bør gjennomgås med sikte på å sette elevene bedre i stand til å kunne søke opptak til høyere kunstutdanning
Sjeldne instrumenter
Departementet vil vurdere mulighetene for å motivere større musikk- og kulturskoler til å ta et særskilt ansvar for undervisningstilbud på sjeldne instrumenter og innen fagområder hvor rekrutteringen til høyere utdanning er svak.
Talentutvikling på konservatoriet
Departementet vil søke å trekke kunstnere inn i undervisningen i grunnskolen gjennom det nasjonale utviklingstiltaket for kunst og kultur, "Den kulturelle skolesekken." En vil også ta initiativ til at det etableres et forsøksprosjekt hvor Norges musikkhøgskole og de tidligere konservatoriene får et visst ansvar for å ivareta talenter i aldersgruppen under 19 år.