MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Ti tiltak for å styrke matematikkfaget (14.4.02)

clemet.jpg

Utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet (bildet) presenterte fredag en liste med ti tiltak som skal styrke matematikkopplæringen i Norge. Tre av dem er direkte knyttet til NTNU.

Lista ble lagt fram i forbindelse med at vinnerne i matematikkkonkurransen KappAbel ble kåret. Denne konkurransen er ett av statsrådens ti tiltak. KappAbel har involvert nærmere 15.000 niende-klassinger i 626 klasser over hele landet.

Fem styrer Abelfondet
De aller fleste punktene på statsrådens tipunktsliste er kjent fra før, men hun offentliggjorde flere detaljer omkring statuttene for " Niels Henrik Abels Minnefond", som også finansierer KappAbel-konkurransen. Fondet er på hele 200 millioner kroner og skal administreres av et styre med fem personer der NTNU etter all sannsynlighet også vil være representert.

Det Norske Videnskaps-Akademi skal oppnevne styret etter forslag fra:

  • Det Norske Videnskaps-Akademi (2 personer)
  • Det Kongelige Norske Videnskapers Selskab (1 person)
  • Universitets- og høgskolerådet (1 person)
  • Universitetet i Oslo (1 person)

    Minst ett styremedlem skal ha tilknytning til arbeidsliv/næringsliv.

    Prisutdeling neste år
    Fondet ble opprettet i forbindelse med at det i år er 200 år siden matematikeren Niels Henrik Abel ble født. Han har hatt stor betydning for norske akademiske idealer og satt dype spor i det internasjonale fagmiljøet. I juni skal "Abel-prisen" presenteres for det internasjonale matematikkmiljøet, og den første prisen vil bli delt ut i 2003. Utmerkelsen skal brukes til å hedre fremragende vitenskapelig arbeid i matematikk.

    Her er Clemets komplette liste over tiltak som er satt i verk for å styrke matematikkopplæringen:

  • Abelprisen med 200 millioner kroner i fond, Abelåret 2002, Abel og matematikkolympiaden, samt KappAbel-konkurransen vil bidra til fagets prestisje.

  • Et nasjonalt senter for matematikk i opplæringen blir opprettet ved NTNU 1. august 2002.

  • Nordisk seminar om nye arbeidsmåter i matematikk-undervisningen arrangeres høsten 2002 i Trondheim.

  • SOFF (Sentralorganet for fleksibel læring i høyere utdanning) skal koordinere utviklingen og utprøvingen av et nasjonalt etter- og videre-utdanningstilbud i matematikk med vekt på bruk av IKT.

  • Høgskolen i Agder har utviklet et grunnleggende etterutdanningsopplegg for lærere i pedagogisk bruk av IKT - LærerIKT. Bruk av IKT i regneopplæring ved siden av lese- og skriveopplæring vil være sentralt her. Målet er at 40.000 lærere skal ta denne etterutdanningen i 2002 - 2004.

  • Mer matematikk i lærerutdanningen ble innført i 1998. I Stortingsmeldingen om ny lærerutdanning i 2002 er det foreslått tiltak som kan styrke lærerutdanningen i matematikk.

  • Utvikling av digitale læremidler i matematikk.
  • Elevene i grunnskolen får nå opplæring etter nye læreplaner som er mer forpliktende enn tidligere. Videregående opplæring har nå to årskull som fått opplæring etter L97 på ungdomstrinnet.

  • Læreplanene for matematikk i videregående opplæring er blitt revidert med tanke på en bedre overgang fra grunnskolen, samtidig som en har lagt vekt på å gjøre matematikkfaget mer interessant og virkelighetsnært. De reviderte læreplanene ble tatt i bruk skoleåret 2000/2001 på GK.

  • Støtte til drift av senter for rekruttering til naturvitenskapelige og teknologiske fag (RENATE) ved NTNU (2000-2002).

  •