Dette hjertesukket kom fra politisk redaktør Magnar Gjertsen, Adresseavisen, på slutten av debattmøtet "Styrer media den politiske dagsorden?" i Teknobrønnen fredag morgen.
Det var paneldeltager og informasjonsdirektør Anne Katharine Dahl ved NTNU som brakte bryllupet på bane i sitt innledende innlegg.
- Mediene har stor makt i å velge på vegne av sine lesere, sa Dahl, og la til at hun har forstått at et bryllup i slutten av mai er en vesentlig begivenhet denne våren.
Flere innlegg fra salen var kritisk til massiv bryllupsdekning, og Gjertsen skjønte godt at folk kunne bli irriterte av bryllupsdekningen, men mente at 70-80 prosent av Adressas lesere ville ha denne type stoff. Dessuten konkurrerer Adressa med VG, Dagbladet og Se & Hør som bringer mye stoff om det kongelige bryllup, og når det skjer på Adressas hjemmebane mente han bryllupsdekningen kunne forsvares.
Kompromiss
- En avis er et kompromiss mellom elitens tenkning og breddens ønsker, sa Gjertsen til forsvar mot beskyldninger om at avisene har blitt mer fokusert på underholdning de senere årene.
- Det er blitt mer av andre ting også, sa han, og trakk frem næringslivsjournalistikken som har fått større plass og mindre "mikrofonstativpreg" de senere årene.
De gamle "ismene" er avløst av den profesjonelle journalisme, mente Gjertsen. Tidligere brakte man ut et budskap på vegne av en ideologi, nå bringer man ut et budskap på vegne av journalistikken. Journalistene representerer en profesjon som skal gå makten etter i sømmene, sa Gjertsen.
Høyt tempo
Ikke alle var enige i at det fungerer slik. Journalistiske fallgruver er bl.a. flokkmentalitet, mangelfull kildekritikk, manglende kompetanse, profesjonelle påvirkningsaktører og høyt oppdrevet tempo.
Den store informasjonsflyten og formidling via nettet øker risikoen for at det kan gå for kjapt i svingene.
- Det er forbausende hvor godt det går til tross for det høye tempoet i nyhetsproduksjonen, mente Gjertsen.
NRKs representant i debatten var opptatt av troverdighet i formidlingen;
- Publikum må ha tillit til oss, understreket Tore Røed. Han kunne fortelle at "Vær varsom"-plakaten nylig har fått et tillegg, hvor det står at mediene må rette et kritisk søkelys mot seg selv.
Tekst og foto: Arne Asphjell