MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Eksperter i team: Mye på spill for realfagene (2.5.02)

eksperter.jpg
Studentene fra Landsby 27 imponerte med sitt web-prosjekt; Å lære via et morsomt og ungdommelig nettsted.

kraft.jpg
Hvor mye strøm kan du forsyne byen med uten at kraftverket eksploderer? Her er det bare å holde tunga rett i munnen når du skal operere turbinen, damptanken og reaktoren.

skilt.jpg
Å gjenkjenne bilnumre kan være vanskelig når skiltet er skittent. En av gruppene i Landsby 27 har jobbet fram matematiske metoder for å gjenskape numrene.

Studieavdelingen falt fullstendig for resultatene fra ett av prosjektene i årets Eksperter i Team. Nå vil de bruke prosjektet i rekruttering av studenter til realfag og teknologistudier.

Mye av det som ungdom i dag regner som kult, er basert på realfag og teknologi. Men så fort det blir kalt for "fag" blir det ikke oppfattet som moro lenger. Det ville studentene i Landsby 27 i Eksperter i team gjøre noe med. De har laget spill og andre interaktive web-løsninger som gjør det gøy å lære fysikk og matte. (Se lenke nederst i teksten)

Det perfekte snowboardbrettet
Freeride, slalom eller halfpipe? Mye sidecut eller rotasjonstriks? Og hvor lang bør tailen være?

- Vi har laget et simuleringsprogram som gjør det mulig å regne på styrke og spenninger i brettet under ulike forhold, forteller datastudent og snowboardfantast Pål Johansen.

Like kult er det nok ikke å støvsuge hybelen. Spillet som en av de andre gruppene har lagd, er i imidlertid en morsom måte å beregne seg fram til hvordan en robot kan støvsuge et rom så fort som mulig.

Spillet har fem brett med forskjellig vanskelighetsgrad. Her må du finne det beste stedet å starte på, og hvilke snuvinkler som egner seg når man støter på hindringer som sure sokker, svigerfars sko eller forelesningsnotater som slenger rundt på gulvet.

Finn olje!
Et av spillene har allerede rukket å bli svært populært blant studenter på Gløshaugen. Spillet handler om å finne olje ved hjelp av seismikk. En luftkanon på en båt skyter trykkbølger ned i havet, signalene som reflekteres kan fortelle om du har støtt på en oljeforekomst eller ikke.

I et annet spill studentene har lagd handler det om å forsyne en by med mest mulig strøm, uten at kjernekraftverket eksploderer. Som operatør må du få turbinen til å gå rundt, men det gjør den ikke før du har fått damptanken til å koke. For å komme høyt opp på resultatlista er det lurt å lese om hvordan de ulike delene - turbin, reaktortank, strømgenerator og damptank - fungerer.

Finn bilnummer!
Det siste prosjektet Landsby 27 har å by på, lærer deg prinsippene bak medianberegning, omkrets og areal. Dette lærer du ved å finne ut hvilke bilnummer som skjuler seg bak snø og skitt, og kan brukes i fotobokser, bomstasjoner og for å finne ut hvilke biler som befinner seg i tuneller til enhver tid.

Studieavdelingen øynet sjansen
Som nevnt ble Studieavdelingen mektig imponert av studentenes måte å visualisere og gjøre kunnskap spennende på.

- Prosjektet viser elever i videregående at NTNU-studenter ikke sitter konstant på lesesalen, men at de lærer via morsomme innfallsvinkler, forteller førstekonsulent Stein Mjøen. Han mener at dette vil trigge elever til å velge realfag og teknologistudier ved NTNU.

- Ikke minst kan vi via slike prosjekter utnytte en viktig kompetanse som NTNU-studentene har, nemlig det å være ung og å vite hva andre unge mennesker er opptatt av.

Tekst og foto: Tone Kvenild


Spill og lær av Landsby 27.