Studieavdelingen falt fullstendig for resultatene fra ett av prosjektene i årets Eksperter i Team. Nå vil de bruke prosjektet i rekruttering av studenter til realfag og teknologistudier.
Mye av det som ungdom i dag regner som kult, er basert på realfag og teknologi. Men så fort det blir kalt for "fag" blir det ikke oppfattet som moro lenger. Det ville studentene i Landsby 27 i Eksperter i team gjøre noe med. De har laget spill og andre interaktive web-løsninger som gjør det gøy å lære fysikk og matte. (Se lenke nederst i teksten)
Det perfekte snowboardbrettet
Freeride, slalom eller halfpipe? Mye sidecut eller rotasjonstriks? Og hvor lang bør tailen være?
- Vi har laget et simuleringsprogram som gjør det mulig å regne på styrke og spenninger i brettet under ulike forhold, forteller datastudent og snowboardfantast Pål Johansen.
Like kult er det nok ikke å støvsuge hybelen. Spillet som en av de andre gruppene har lagd, er i imidlertid en morsom måte å beregne seg fram til hvordan en robot kan støvsuge et rom så fort som mulig.
Spillet har fem brett med forskjellig vanskelighetsgrad. Her må du finne det beste stedet å starte på, og hvilke snuvinkler som egner seg når man støter på hindringer som sure sokker, svigerfars sko eller forelesningsnotater som slenger rundt på gulvet.
Finn olje!
Et av spillene har allerede rukket å bli svært populært blant studenter på Gløshaugen. Spillet handler om å finne olje ved hjelp av seismikk. En luftkanon på en båt skyter trykkbølger ned i havet, signalene som reflekteres kan fortelle om du har støtt på en oljeforekomst eller ikke.
I et annet spill studentene har lagd handler det om å forsyne en by med mest mulig strøm, uten at kjernekraftverket eksploderer. Som operatør må du få turbinen til å gå rundt, men det gjør den ikke før du har fått damptanken til å koke. For å komme høyt opp på resultatlista er det lurt å lese om hvordan de ulike delene - turbin, reaktortank, strømgenerator og damptank - fungerer.
Finn bilnummer!
Det siste prosjektet Landsby 27 har å by på, lærer deg prinsippene bak medianberegning, omkrets og areal. Dette lærer du ved å finne ut hvilke bilnummer som skjuler seg bak snø og skitt, og kan brukes i fotobokser, bomstasjoner og for å finne ut hvilke biler som befinner seg i tuneller til enhver tid.
Studieavdelingen øynet sjansen
Som nevnt ble Studieavdelingen mektig imponert av studentenes måte å visualisere og gjøre kunnskap spennende på.
- Prosjektet viser elever i videregående at NTNU-studenter ikke sitter konstant på lesesalen, men at de lærer via morsomme innfallsvinkler, forteller førstekonsulent Stein Mjøen. Han mener at dette vil trigge elever til å velge realfag og teknologistudier ved NTNU.
- Ikke minst kan vi via slike prosjekter utnytte en viktig kompetanse som NTNU-studentene har, nemlig det å være ung og å vite hva andre unge mennesker er opptatt av.
Tekst og foto: Tone Kvenild
Spill og lær av Landsby 27.