MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

- NTNU trenger flere sykkelstativer (3.5.02)

norevik.jpg
Ikke lett å finne parkeringsplass for sykkelen ved Lerkendalbygget på Gløshaugen, når Per-Arne Norevik sykler til jobben.

Torsdag startet en landsomfattende Sykle-til-jobben-aksjon. Overingeniør Per-Arne Norevik ved OU-avdelinga vil gjerne delta, men han mener at NTNU må montere flere sykkelstativer.

I dag brukes sykkelen på vel sju prosent av alle arbeidsreiser. Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) er det potensial for å øke andelen til 25 prosent. Det vi samtidig redusere personbilenes andel av arbeidsreisene fra 49 til 35 prosent.

Sykkelveier lønner seg
Forsker Kjartan Sælensminde ved TØI har prøvd å regne ut den samfunnsøkonomiske nytten av å bygge ferdig gang- og sykkelveinettene i de store byene. Han skriver om sine resultater i forrige utgave av bladet Samferdsel.

Analysen viser at nytten av gang- og sykkelveinett i norske byer er minst fire til fem ganger større enn kostnadene, og at investering i sykkelveier dermed er langt mer lønnsomt enn utbygging av de fleste veiprosjekter.

149 kroner dagen
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet har regnet ut at hver stillesittende person som begynner å trene 30 minutter per dag, får kraftig redusert faren for muskel- og skjelettsykdommer, fem ulike typer kreft og endel andre sykdommer.

Lavere fravær, sammen med innsparinger på blant annet parkering og skoleskyss, utgjør opptil 29.800 kroner årlig for hver sofagris som blir syklist i en stor by som Trondheim. Det betyr en daglig innsparing på inntil 149 kroner. Regnestykket tar utgangspunkt i 200 arbeidsdager.

Vil sykle mer
Per-Arne Norevik har brukt mest bil til jobben de siste dagene. Noen ganger bruker han motorsykkelen. Målet er imidlertid at sykkelen skal bli førstevalget gjennom sommerhalvåret.

- Men det forutsetter at det settes opp flere sykkelstativ rundt om på campusene. I dag er situasjonen den at mange henvises til å låse fast syklene sine til gjerder, trær og annet som det er mulig å kveile en lås rundt, sier Norevik. Dagens sykler er ofte så kostbare at eierne foretrekker å låse sykkelen fast til et eller annet.

- Dersom man skal få overbevist tvilerne, er det vesentlig å legge forholdene til rette, mener Norevik.

Målet med aksjonen er å slå rekorden fra i fjor. Da valgte 57.000 sykkelen.

Tekst og foto: Tore Oksholen


Mer informasjon om Sykle til jobben-aksjonen finner du her.