MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Jon Fosse - største norske dramatiker siden Ibsen? (5.5.02)

Foss.jpg
- Vi engasjerer hele fagmiljøet i Ibsen/Fosse-konferansen, sier litterturprofessor Gunnar Foss. De fremste kjennere av Ibsen og Fosse deltar som foredragsholdere, og han fremhever spesielt den kommende æresdoktor ved NTNU, Toril Moi.

Teaterstykker av forfatteren Jon Fosse er for tiden mer populære ute i verden enn Ibsens klassiske verker. Ibsen og Fosse er tema for en konferanse ved NTNU i slutten av mai.

Professor Gunnar Foss ved Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap er full av lovord om Jon Fosse.

- Fosse er mer berømt i Frankrike enn i Norge, sier professor Foss. - I fjor ble det gjort 130 oppsetninger med stykker av ham. I år regner vi med at antallet passerer hundre, forteller den engasjerte litteraturprofessoren. De fleste av teaterstykkene settes opp på kontinentet. Både i Frankrike og Tyskland er Fosses teaterstykker meget populære blant regissører.

Internasjonalt kjent
- Det er helt spesielt at en norsk dramatiker blir så internasjonalt etterspurt, understreker Foss.

- Men de som kjenner Fosses forfatterskap er ikke overrasket, legger han til. Fosse skriver innenfor en sjanger som betegnes som moderne teater. Han portretterer hverdagsmennesker, og han skriver på en særegen måte med bruk av repetisjoner.

I likhet med flere andre norske forfattere, har også Fosse en fortid som rockemusiker. Han er opptatt av rytme i teksten. - Det tar litt tid å bli vant til Fosses tekster, mener Foss, men lar man seg først fange, kan man som leser lett bli suggerert.

Kjedereaksjon i inspirasjon
- Fosse er inspirert av Samuel Beckett ("Mens vi venter på Godot"), forklarer Foss. Men han er ikke så absurd som Beckett, som ble inspirert av den irske forfatteren James Joyce, som igjen hadde Henrik Ibsen som sin store inspirasjonskilde. Fosses "inspirasjonskjede" går derfor tilbake til Ibsen.

Professor Gunnar Foss er prosjektleder for 'Blikket', et tverrfaglig NTNU-prosjekt som sikter mot å opparbeide en historisk-systematisk kunnskap om forholdet mellom kulturbegrep og kulturpraksiser. Dette prosjektet står som arrangør av en konferanse om Ibsen og Fosse i slutten av mai. "I skriftas lys og teatersalens mørke" heter seminaret som går i Suhm-huset 29-30 mai.

Tekst og foto: Arne Asphjell


Invitasjon til å delta på konferansen finner du i oppslagstavla Nettopp.